Annons:
Etikettläkekonst
Läst 15198 ggr
sting
2009-09-13 13:03

Lugnande te?

Tjenare,

En släkting till mig plockade humle som hon torkade och sedan gjorde te på. Hon sa att hon läst att det skulle vara lungnande. Stämmer det? Har en humlebuske i trädgården och skulle vilja pröva :)

Funkar detta verkligen? Och har ni andra recept/förslag så posta dem!!:) Har blivit väldigt intresserad av örter nu.. Men antar att de flesta är överblommade? Annars ge gärna förslag på allt ni kommer på ;)

Annons:
BranDuir
2009-09-13 13:25
#1

Det funkar absolut! Dock ska man inte dricka för mycket…men det är väl ingen större risk då det ju inte precis kan kallas gott..:-)

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

sting
2009-09-13 14:28
#2

Tror du att du kan tänka dig att beskriva torknings metod? :) Skulle va suber!

Hur är det med lavendellblommor då? morsan har flera stycken som börjat blomma en gång till nu. har de någon egenskap? Eller är de giftiga? xD

Anco
2009-09-13 15:20
#3

Du plockar humlekottarna, men se till att du gör det en dag när dom är torra,du lägger ut dem på ett lakan t ex… luftigt. Vänd på dom lite då och då så att dom inte ligger och möglar. När dom är riktigt torra kan du förvara dom i en papperspåse, mörkt.

Lavendel är lugnande och rogivande. Förr lade man in lavendel blommor i linneskåpen, dels för att det skulle lukta gott om lakanen och för att småkryp och mal inte gillar doften av lavendel.

Du kan t ex lägga torkade lavendel blommor i strösocker och blanda väl… då får du ett välluktande socker. Du kan göra te av blommorna också. Insamling, torkning och förvaring precis som humlen….

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

skogsstjerna
2009-09-13 20:10
#4

1# Va? Humle som är så smaskens. Ingen beska alls. Godare blir det om man även blandar den med Vänderot. En riktig sälskapsdryck innan man går och lägger sig. Skrattande

skogsstjerna
2009-09-13 20:11
#5

Som lugnande te kan man använda:

Humle, vänderot, kamomill t.ex.

BranDuir
2009-09-13 21:18
#6

#4 haha…ja humle är gott…i formen av Öl….men inte i theform….men ..smaken är som baken ..tack o lov..:-)

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
Pogona
2009-09-13 21:53
#7

Finns det olika sorters humle? Den vi har på tomten har fullt med "blommor" och borde därför vara en hon blomma? Om det finns olika sorter, funkar alla till te, elr finns det några som är direkt skadliga?

Blodeuwedd
2009-09-13 21:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Humle smakar urk..
Jag gör te på humle, kamomill, citronmeliss, ljungblommor och mynta och när jag drack det häromnatten för jag behövde sova så var jag vaken till tre!!??

Konstigt.

Pogona
2009-09-14 21:45
#9

Kan jag koka te på färsk humle? Och har den samma egenskaper>>?

SgtRipley
2009-09-15 11:31
#10

Jo, #3 och #8, olika människor reagerar väldigt olika på humle och vänderot. En del tycker det gör gott för nattsömnen och andra är vakna till tre. Jag hör själv till den senare kategorin och jag kommer aldrig att dricka blandningen vänderot/humle igen om jag vill sova! Men det är ju bara att prova om det funkar eller inte för dig, sting. Se bara till att du experimenterar någon natt när det inte är jätteviktigt om du sover eller inte…Glad

Den lugnande effekten från lavendel kommer nog främst från doften. Jag skulle vara försiktig med att ta i för mycket av lavendel i teet, kanske räcker det med en nypa för doftens skull till en början. Men som sagt, pröva dig fram!

Wedni
2012-01-14 14:21
#11

Vaniljte funkar för mej när jag behöver slappna av :).

NiklasTyreso
2012-10-06 00:49
#12

Humle är bra.

Jag kan även rekommendera johannesört och rölleka.

Blanda en matsked vardera med krossade växtdelar av humle, johannesört och rölleka.

Ashwaghanda är även lugnande.

Perly
2012-10-13 23:46
#13

#12 Vet om något av dem har effekt på magsår/katarr? (har väldigt lätt o få det vid stress…) samt vilka årstider dem går o finna hehe :)

Alltid Oavsett

Annons:
[NeferNefer]
2016-04-03 10:25
#14

Kamomillte är både lugnande och bra för magen 👍

Magi-cat
2016-04-03 11:19
#15

#14 Tänkte just säga kamomillte, vänligt, välsmakande och välgörande på alla sätt!🙂

Humlekottar och ljung kan man sätta i en liten kudde och ha vid huvudet, sägs det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fridelfina
2016-04-03 19:27
#16

Åh, för mig blir kamomillte ont-i-magente! Men det är kanske för att jag har ibs, det ska ju vara ett bra magte

 
 

Mandra
2016-04-04 06:18
#17

Vad är ibs Fridelina?

fridelfina
2016-04-04 16:42
#18

Ibs, en magsjukdom Irritable Bowles (stavning?) Syndrom

 
 

Mandra
2016-04-04 17:21
#19

Ok, tack. Har du provat Colostrum? Inte för att sova, utan för tarmbesvären. :)

fridelfina
2016-04-04 17:33
#20

Nej, vad är det?

 
 

Annons:
Mandra
2016-04-04 18:30
#21

Det är råmjölk. du vet, den allra första skvätten mjölk som alla nyfödda däggdjur, inklusive människan, får av sin mamma när de är nyfödda. Detta är extremt nyttigt - då det ska bygga upp hela babyn immunförsvar mm. Och det är väldigt, väldigt bra för magbesvär.

Du kan läsa mer om det här:
http://blogg.charismatique.se/vad-ar-kolostrum/

Och här:
http://blogg.charismatique.se/vem-har-nytta-av-kolostrum/

fridelfina
2016-04-05 16:43
#22

Aha, det vet jag ju! Glömde bara bort det, tyckte jag skulle veta men kopplade inte :-D Ska läsa på länkarna från datorn senare, tack

 
 

NiklasTyreso
2016-04-08 23:04
#23

Lindblomste är gott, är lätt lugnande och innehåller ett slemämne som lindrar irriterade magar. Lindblomste plockade jag första gången förra sommaren och nu väntar jag på att få skörda mycket mer lindblommor och torka dem kommande sommar!

Magi-cat
2016-04-09 07:11
#24

#23 Lindblomste är härligt! Somrigt skönt att plocka med doften omkring sig och ett myller av surrande förhoppningsfulla bin.

Men de är små, blommorna, och det går åt många…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2016-04-15 23:09
#25

Lindblommor går snabbt att repa från träden om man tar med det avlånga bladet som blomman sitter på. Den kan gott sitta kvar. Malörtste är både lugnande och bra för magen, men det smakar extremt bittert.

Upp till toppen
Annons: