Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3014 ggr
Skogselva
2009-09-20 17:24

Gáidhlig

Jag är väl vad man skulle kalla SPRÅKNÖRD, inte bara med stort S utan med versaler rakt igenom.

Så länge det rör språk så brukar jag älska det.

Men det får mig att bli lite nyfiken på alla er druider, är det någon av er som kan ett keltiskt språk?

Jag försöker lära mig iriska, det går så där, uttalet sitter nästan, men det enda uttrycket jag kan är väl "an cú".

Så om någon av er här talar keltiska, vilket språk det än må vara, hur lärde ni er, har ni några tips ni kan ge?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Skogselva
2009-09-30 20:45
#1

Talande tystnad, antar att ingen här som talar ett keltiskt språk. Nåja, Sverige är ju Sverige, så det kanske inte är så konstigt, eftersom vårt avlånga land inte är keltiskt.

Slán

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

BranDuir
2009-09-30 20:47
#2

Jag har lite halvtaskiga kunskaper i Skotsk Gaeliska…..men inget jag skryter med..S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Skogselva
2009-09-30 21:03
#3

#2 Halvtaskiga är nog lite bättre än mina kunskaper, jag kan säga de uttryck som jag får lära mig från språkprogrammet jag hittade (gratis), men kan knappast formulera egna meningar på iriska. Hittade det i måndags dessutom, så mycket har jag inte hunnit lära mig, men ändå.

Det är dock en av sakerna jag gillar med språk, att de är lite småkrångliga i början.

Språk är underbara små varelser… (språknörd? Inte alls, jag är SPRÅKNÖRD, det är viss skillnad Glad)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

BranDuir
2009-09-30 21:32
#4

ja samam här ju…:-)

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Sebastian
2009-10-01 19:48
#5

Kan du länka till det där programmet?

Skogselva
2009-10-01 20:53
#6

Det är bara att bocka i vad man är intresserad av, men man verkar bara kunna bocka i ett åt gången. Man kan även skriva upp sig på dagens ord - det är jättekul! Då får man ett ord om dagen på e-post.

http://www.byki.com/fls/free-irish-software-download.html?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Waara
2009-10-01 20:58
#7

Åh, vad roligt! ^^ stort tack från mej oxå! :)

Jennix
2009-10-02 00:28
#8

Jag har läst Iriska, Skotsk-Gaeliska och Walesiska på Uppsala Universitet. Men det var rätt många år sen så tala det flytande kan jag knappast. Det är ju tyvärr inga språk man kan hålla levande heller, för det finns få att prata med.

Men jag förstår fortfarande att läsa och en hel del sånger. Flört Och jag har rätt mycket kurslitteratur kvar, om någon skulle vara intresserad av ordböcker eller så. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Skogselva
2009-10-02 14:05
#9

#8 Coolt, jag har precis börjat höra orden i keltiska sånger, lyssnar en del på Altan, just för att de sjunger mycket på iriska.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Jennix
2009-10-03 16:27
#10

Altan är bra, gamla skivor med Clannad är också bra, Máire Brennan, Anúna.

På skotsk-gaeliska är Capercaillie, Talitha McKenzie, Karen Matheson, Runrig bra.

Finns ju rätt mycket att välja på egentligen. Beror på vad man gillar för slags musik också. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Skogselva
2009-10-03 17:48
#11

#10 Ska söka på youtube efter dem.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: