Annons:
Etikettdruidism
Läst 3398 ggr
bluemary
10/2/09, 12:11 PM

Trumman

Undrar om man som helt ny inom denna område
kan ha någon glädje av en trumma eller ter sig
bara det hela skratttretande för den som är
kunnig inom detta ?

Annons:
BranDuir
10/2/09, 12:16 PM
#1

En trumma skänker alltid glädje ;-)…..

Visst har man nytta av trumman på många olika sätt….som meditaion, som understöds eller huvudinstrument i ceremonier…osv….trumman är en väsentlig del i många fall.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Sebastian
10/2/09, 12:32 PM
#2

Ja det har man absolut!
Trumma och rassel är ett jättebra sätt att komma igång på. Men viktigast av allt är lärandet. Se först till att hitta någon eller några som kan lära dig användandet av redskapen, hur man reser, hur man kontrollerar resan och hur man slipar på intentionen.
På så sätt kommer verktygen till sin rätta betydelse och inte bara en vacker prydnad.

På flera håll i landet finns det grupper som träffas med jämna mellanrum och lär av och med varandra. En del är slutna sällskap medan andra är öppna för alla och envar. 

Var i landet bor du? Så kan kanske någon här ge dig en knuff i rätt riktning.

bluemary
10/2/09, 12:35 PM
#3

Tack för mycket bra svar ! Jag bor i Linköping i Östergötland.

Ska gå ut på nätet och se om jag kan hitta någon. Det
finns affärer här med liknande artiklar men jag vet att
det inte finns några trummor så får jag nog kika på nätet.

BranDuir
10/2/09, 12:36 PM
#4

Sebastian här ovan är en ypperlig trummakare!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Casiopeia
10/2/09, 6:49 PM
#5

Någon som känner till trummträffar i göteborgsområdet?

Jag har varit sugen på en trumma länge, men då jag inte haft så många tillfällen att resa med trumma ( har kört med inspelade ljud förstås, men det räknas inte riktigt) är jag inte helt säker på om det är något jag ska investera i än.

Sedan har jag en fix idé om att jag vill ha en trumma gjord av skinnet på ett självdött djur, vilket ställer till det en aning. Finns iof syntetiska trummor, men det känns ju inte fullt lika genuint….

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sebastian
10/2/09, 6:58 PM
#6

Självdött? Av ålder eller sjukdom menar du?

Isf rekomenderar jag remo-trummor. Syntetiskt men låter bra.

www.remo.com

Annons:
Casiopeia
10/2/09, 9:11 PM
#7

#6 ja, typ. Alltså inte slaktade för skinnet/köttets skull, utan som dött av andra anledningar. Det har med min ickevåldsfilosofi att göra, jag äter ju inget från djur heller.

Remo har jag tittat på, har fått dem rekommenderade innan, vore dock trevligt med "äkta vara" om det gick att hitta, fast jag kanske får investera i en remo så länge. Har iof inte bråttom, den rätta trumman kommer väl när det är dags. :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sebastian
10/2/09, 11:31 PM
#8

Ja det är nog svårt att hitta djur som dött av ålder där skinnet är av sån kvalitet att det går att använda.

BranDuir
10/2/09, 11:42 PM
#9

klart du kan hitta det…om du vill ha en trumma som låter som ett mellanting mellan en grushög och en använd kondom…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Casiopeia
10/4/09, 12:18 AM
#10

#9 Hi hi, nej men det kan ju vara att djur som dött av annan anledning också, som avlivats pga sjukdom eller skada t.ex. Träffade en kille som hade en trumma gjord av en påkörd get :-) Men visst, jag inser ju själv att det är ett dilemma.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sebastian
10/4/09, 1:24 AM
#11

Det var en duktig get;)

Hoppas det ordnar sig iaf. Även om det kan ta tid.

Casiopeia
10/4/09, 10:02 PM
#12

Ja som sagt, den kommer nog till mig när det är dags.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Bappho
10/5/09, 12:13 AM
#13

Roadkills? Fast då måste man ju kunna ta reda på djuret själv.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Casiopeia
10/5/09, 3:16 AM
#14

Hi hi, känner att jag själ tråden lite här med mina special-trumm-önskemål…

#13 Grävlings-trumma! Det vore något!

Kan ingenting om skinn-bearbetning, men jag gissar att man måste kunna ta reda på skinnet väldigt snabbt? Jag som är så äckelmagad att jag knappt klarar av att passera köttdisken på konsum skulle nog inte ha sinnesnärvaro nog att börja flå ett ny-påkört djur. Försöker se bilden framför mig : Åh nej, vi körde på något! Stackars rådjur, den dog! *snyft snyft* Fram med kniven och slaktarförklädet ur bakluckan! Oskyldig

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Bappho
10/5/09, 9:48 AM
#15

#14 Ja, dessa stackars grävlingar som ligger påkörda överallt. Åkte faktiskt förbi en alldeles nypåkörd igår och häxan i mig tänkte genast på skinn och skallar :)

Men jag tillhör också de äckelmagade, men jag önskar att jag var lite modigare och kunde ta reda på sånt som annars bara blir liggandes (till kråkornas stora lycka förstås.)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

korpsyster
10/5/09, 12:58 PM
#16

#15 Vi åkte också förbi en påkörd grävling igår och en förra veckan.

Bappho
10/5/09, 1:22 PM
#17

#16 Bilarna måste vara grävlingens fiende nummer ett. Kan det vara för att de inte är så snabba? Har blivit jagad av dem vid flera tillfällen men kunnat springa ifrån dem ganska lätt :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Casiopeia
10/5/09, 3:21 PM
#18

Ja rent anatomiskt är de kanske inte de smidigaste djuren, men ack så söta…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Bappho
10/5/09, 3:26 PM
#19

De har även en ganska spännande symbolik och förknippas ofta med underjordiska gudar.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Casiopeia
10/5/09, 3:40 PM
#20

Ja det kan jag tänka mig. På det hela taget väldigt intressanta djur, vore inte fel att göra kraftföremål av egentligen…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
bluemary
10/13/09, 3:15 AM
#21

Hej allihopa ! Jag är garanterat inget troll som hoppar in
utan detta är ett seriös inlägg.

Bor på landet och här i bygden är de inte särskilt popu-
lära. Under årens lopp så har de antingen huggit eller
haft ihjäl både katter och hundar.

Vår älskade schäfter råkade i slagsmål och de slogs i
en halvtimme, kunde ingenting göra. Försökte vid ett
tillfälle att gå fram men blev då bortjagad och huggen
i benet.
Vi aktar oss. De djuren har inga mer fiender än oss
människor. Med vänliga hälsningar !

Sommarsvalka
12/18/18, 6:04 PM
#22

Hej!

 Jag behöver få tag  på en sharman då jag har blivit utsatt för voodoo.

Finns det någon som kan hjälpa mej? Jag kan berätta mera.  Jag behöver verkligen  hjälp för jag har provat med nästan allt och inget funkar.

Mandra
12/27/18, 5:59 AM
#23

Ursäkta om jag lägger mig i. Det diskuteras en del olika djur här - mest pga symboliken och om det ev går att få tag på som road-kill.
Känns som ni missar det mest väsentliga. Om nu någon är intresserad längre - då tråden är gammal.
Det mest väsentliga med en trumma, anser jag, är ljudet. Vilken klang den har. Och vilket ljud som passar bäst  är olika för olika människor. Så börja med att ta reda på det först. Vilken klang stämmer bäst för mig?
Själv är jag en renskinns-människa. Älg blir för tungt och dovt ljud. Get och rådjur för lätt.
Så - kolla upp vilken klang du gillar mest och reser bäst till, är mest harmoniskt för dig själv.

Upp till toppen
Annons: