Annons:
Etikettdruidism
Läst 2563 ggr
Sara1
2009-11-03 13:32

Böcker om druidism?

Hej!

Finns det några bra böcker om druidism?

Mvh

Sara

Annons:
Lionadh
2009-11-03 16:05
#1

Jag föreslår att du försöker få tag i böcker av Philip Carr-Gomm som leder the Order of Bards, Druids and Ovates, t.ex. "The Druid Way" eller "The Elements of The Druid Tradition". amazon.co.uk har dom troligtvis.

En annan rolig bok är The 21 lessons of Merlin, av Douglas Monroe.

God läsning!

/Lionadh, Medarbetare D&S

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Sara1
2009-11-03 19:01
#2

Tack så mycket för tipsenGlad

fridelfina
2009-11-03 22:41
#3

Finns några bra böcker på svenska?

 
 

neina
2009-11-04 10:35
#4

Sara1, jag rekommenderar gärna Emma Restall Orrs böcker, särskilt Living Druidry (finns på Adlibris).

Philip Carr-Gomms böcker rekommenderas som sagt också!

Jag är inte medveten om några böcker om druidism på svenska. Någon som vet? Några av de 'största' författarna på området är ju Philip Carr Gomm, Emma Restall Orr, Isaac Bonewits, Philip Shallcrass, John Michael Greer och i viss mån Brendan Myers. Ingen av dessa har, såvitt jag vet, översatts till svenska.

Tips på böcker på svenska efterlyses!

Lycka till!

Sara1
2009-11-04 11:02
#5

#4 tack så mycket för tipsen.

Det är verkligen synd att det finns så lite intressanta böcker på svenska. Fast iof så blir man ju bättre på engelskan ju mer man läser på det språket och det är ju alltid braGlad

fridelfina
2009-11-04 14:15
#6

Är böckerna skrivna i nutidsperspektiv eller är de historiska också? Vad är det som gör dem så bra?

 
 

Annons:
neina
2009-11-04 20:15
#7

#6 böckerna är i de allra flesta fall skrivna för de som är intresserade av den druidiska stigen idag, d. v. s. i ett nutidsperspektiv. De alla flesta av de ovan nämnda böckerna tar, i lite olika utsträckning, upp historiska aspekter, men eftersom det historiska materialet inte är så rikligt, blir de historiska kommentarerna som utgångspunkt för författarens egen tolkning och utbrodering av det historiska de nämnt.

Philip Carr Gomm är utbildad inom psykologi och hans böcker är behagliga, följsamma och insiktsfulla att läsa. Han väver ihop filosofi med andlighet och även psykologiska aspekter. Han skriver mycket diplomatiskt och balanserat. Ibland, bara ibland, är det så diplomatiskt att jag får känslan "har han sagt något över huvud taget?" Men överlag har han en förmåga att fylla böckerna med innehåll samtidigt som läsaren själv är ansvarig för sina egna tankar, sin egen druidism.

Emma Restall Orrs stil är lite egen: hon skriver från ett starkt personligt perspektiv, med små berättelser om egna (trans)erfarenheter invävda, vilket ger poetisk tyngd och andlig skärpa i texten, enligt mig. Enligt andra kan dessa mystifika avsnitt verka störande. Hon är knivskarp i sitt intellekt, i att sätta fingret på den springande punkten. Hon är kompromisslös - och det är naturen också, vilket påpekas. Fokus är alltid på naturen, på individens personliga relation med omvärlden, på närvaro.

Philip Carr Gomm och Emma Restall Orr kan ses som intressanta motpoler: den ena diplomatisk, den andra rakt på sak. Den ena filosofisk och psykologisk, den andra erfarenhets- och relationsbaserad. De utgör båda utmärkta exempel på att druidismen är hel och håller relevant och levande idag, trots att det är knapert med historiska källor om druidism.

För en historisk genomgång av druidism vågar jag, utan att ha läst den, rekommendera Ronald Huttons Blood and Mistletoe: The History of Druids in Britain. (Mitt enda förbehåll är att det är synd att den inte verkar ta upp druidism i Bretagne.) Se även Miranda Greens -något populärvetenskapliga - Exploring the World of the Druids. MEN den boken ska inte ses som en grundbok i druidismens historia, mer som ett collage, och hon skriver om sina egna tolkningar av t. ex. arkeologiska fynd som om det vore 'fakta' och inte hennes tolkningar.

Jag själv skulle gärna ta emot fler tips på bättre historiska böcker på området.

Den enda andra författare jag tar upp är Brendan Myers, för de andra har jag inte läst något av. Brendan Myers är utbildad inom filosofi, och har för vana att ge ett klartänkt, filosofiskt perspektiv som jag annars ofta saknar inom druidismen. (Ladda gärna ner gamla avsnitt av Deos Shadow där han intervjuas!)

Återkommer med mera, det var vad jag hade så länge!

Floreat!

fridelfina
2009-11-04 23:24
#8

Mm, då kan jag tänka att Philip Carr Gomm är nåt jag kanske klarar även fast det är på engelska. Psykologi är ju "mitt andra"-språk och diplomat mitt andranamn! Flört

Kanske de finns på biblioteket, får titta nästa gång jag går dit.

Tack för de vidare beskrivningarna, Neina!

 
 

Lionadh
2009-11-05 09:30
#9

#3 Nej, jag känner inte till att det finns några böcker om druidism på svenska. Under de tolv år jag varit druid har jag inte sett såna. Peter/ BranDuir har heller inte sett några såna.

De böcker jag rekommenderade är desamma som Peter/ BranDuir rekommenderade till mig när jag gick med i DOS för tolv år sen. De är bra för de är grundliga.

Sen gillar också jag Emma Restall-Orr för att hon är en hands-on druid.

Jag ser nog på det ungefär som Neina.

God läsning!

Lionadh

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

fridelfina
2009-11-05 15:22
#10

Är det samma böcker som BD och Neina rekommenderar?

 
 

Astraea
2009-11-05 16:32
#11

Oh, vilken bra bokförklaring Neina!

Upp till toppen
Annons: