Annons:
Etikettläkekonst
Läst 11280 ggr
Blodeuwedd
11/6/09, 1:16 PM

Svetthydda

Jag har badat svetthydda. En fantastisk upplevelse.
Vad jag förstår är meningarna delade om denna företeelse. Har ni erfarenheter? Dela med er. Gott som ont! Men döm ingen, låt alla få ha sin syn och sina funderingar kring detta.

Första gången jag badade så klarade jag av hela ceremonin, för att nästa gång vara helt slut efter tre svett. Det sägs bero på vad man har för dagsform. Jag tror att jag var mer beredd på vad det handlade om andra gången och alltså kunde gå in i mej själv på ett annat sätt än första gången, då jag satt som på nålar och ville veta vad som hände. 
Det gav alltså en intensivare upplevelse i mej själv andra gången och då blev det tungt att handskas med känslor som kom upp.

Jag är såld. Det är definitivt något som jag kommer göra fler gånger.

BW på Kärlekens väg <3

Annons:
BiGavia
11/6/09, 1:37 PM
#1

Hur gick ditt svetthyddebad till?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Blodeuwedd
11/6/09, 1:52 PM
#2

bIG
Stenar läggs i en eld som får brinna i ca fyra timmar. De symboliserar moder jord och så även veden som kommer från modern. Elden värmer stenarna, och när de bärs in i hyddan så renas de med salvia. Vatten som hälls över stenarna ger ånga som symboliserar jordens andedräkt och den går in i hela människan och renar tanke, kropp och själ. För att leda till död och på nytt födelse.

I korthet. En snabbredogörelse.

BiGavia
11/6/09, 1:58 PM
#3

Tack, jag förmodar att detta utfördes med trummor och meditation, eller?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Blodeuwedd
11/6/09, 2:11 PM
#4

Nej inga trummor i den här cermonin, men meditation, shants, makternas åkallande och rening.
Norr, söder, öst och väst, fader himmel, moder jord.

Ska man trumma här behövs en trumma som tål att hållas i duschen ;) Eller någon som står utanför och trummar vid elden.

[trumman]
11/7/09, 4:20 PM
#5

Endaste åt det hållet jag gjort var Skakande Badstuga med Jörgen I Eriksson och en bastu-ceremoni (i hans hem) med 'n' Ove i Umeå då Oet hade fötts.

Med Jörgen var vi många i badstugan, vi sjöng och slängde skiten vi bar inom oss på elden.

Med Ove var det bara han och jag och alla tusentals andra som skulle rymmas där inne. Hans lysande blå saliv och de starka örterna då de slängdes på elden är det jag minns mest; curandero.

Bodvar
11/9/09, 4:48 PM
#6

Svetthyddan är en fantstisk ceremoni. Jag gjorde min första 1985 när jag och ett par kompisar bjöd hit Halrley SwiftDeer och har sedan gjort åtskilliga under den tid som jag var engagerad i DeerTribes verksamhet här i Sverige. Och många av dem var oerhört transformerade. Och ibland får man vara försiktig med vad man ber om, det kommer till en på ett eller annat sätt.

Men efter att ha deltagit i en förfäderssvett fick jag budskapet att jag skulle göra svetthyddor utifrån vår nordiska tradition och har utvecklat en ceremoni som är oerhört kraftig och förankrad i vår egen tradition. Min gode vän Jörgen I har utvecklat sin variant.

Men svetthyddan är sannerligen inget att leka med. Nu ordnas det svetthyddor kors och tvärs i new age-världen med mer eller mindre lyckade resultat. Och vet man inte hur man ska handskas med de energier som frigörs gör man nog bäst i att inte försöka sig på. Men under kunnig ledning ska det inte vara någon fara.

Ett skrämmande exempel inträffade helt nyligen. En new age-guru, James Ray, ordnar diverse kurser och svetthyddor. Han tar typ mellan 6000 och 10 000 dolar för att man ska få delta. Hursomhelst efter en svett i oktober, med 50-60 personer,  dog två personer och flera fick köras till sjukhus varav en senare avled. Jojo. Mer läsning finns HÄR och följ länkarna för mer info.

Bastun var ju helig i Skandivaien förr på ett sätt som påminner om svetthyddan. (En indian, Hyeyemhosts Storm, har sagt att indianerna lärde sig svetthydda av nordborna som kom dit på 1000-talet.) Dörren till bastun var låg för att man skulle buga sig ödmjukt när man gick in. I bastun utfördes sjukdomsbot och där förlöstes barn. Vid julbadet skulle man efter att man badat slänga in några klabbar mer ved och ösa på några skopror vatten så att förfäderna skulle bada, på liknande sätt som görs i vissa indianska svetthyddor.

Och det går precis lika bra att utföra ceremonin i en bastu, det behöver inte vara en liten hydda som man bygger. Jag har varit med om många oerhört transformerande ceremonier i bastur.

Annons:
BiGavia
11/9/09, 5:06 PM
#7

Ah, jag bastar mycket, cermoniförslag?

Buga sej djupt å visa ödmjukhet, det har jag när man inträder i en del av min trädgård…ödmjukhet inför det växade och örterna… (inte ta något för givet)

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Loet_old
11/9/09, 5:12 PM
#8

Brukar också basta en hel del.

väldigt intressant att höra om ceremonierna.låter spännande!

lightseeker
11/9/09, 11:38 PM
#9

#6, Bodvar, fyller på ditt inlägg med ytterligare en länk, apropå kommersialiseringen av lakotas-traditioner

http://www.blackhillsportal.com/npps/story.cfm?ID=3492

Blodeuwedd
11/10/09, 4:49 PM
#10

Den jag var med på var ingen newage ceremoni.
Ingen kommersialism. Ingen av alla de som var med behövde betala med annat än sitt eget svett och uppföljningen är enorm. Lyhördheten för hur alla mår är stor och i fokus. Han/Hon som leder cermonin är väldigt vaksam. 
Det är inte heller alla som får vara med hur som helst. ALLA droger är tabu.
Jag känner mej hedrad. 
<3

Waara
11/10/09, 4:55 PM
#11

Superintressant! oj, vilken härlig upplevelse det låter som ! ..ville bara tacka för tråden.. jag läst :) har inte badat än men har en go vän som erbjudit sej o hjälpa mej bygga en svetthydda,.. nu önskar jag mej verkligen en :) ! <3

Blodeuwedd
11/10/09, 4:56 PM
#12

Tack för att ni delar med er..
Väldigt spännande att läsa era erfarenheter både Bodvar och trumman.

Tror att det är en väldigt kraftfull ceremoni om man vill.. Det är ju som med det mesta. Det blir vad man gör det till. Om man går in för att lita på makterna och modern så får man det man behöver och ber om, gäller bara att vara beredd på att det man behöver är inte alltid det man själv tror. 

Dörren till hyddan är lika låg som hyddan och man kryper in för att visa sin vördnad som sagt. Det går helt enkelt inte att stå i denna hydda även om man vill.. Kvinnorna får krypa in först och sitta på den ena sidan och sedan får männen krypa in. Allt sker i medsols ordning.

Bodvar
11/12/09, 3:25 PM
#13

#7 & #8

Ja, det skulle bli väldigt långt att helt redogöra för ceremonin. Men i all korthet:

Innan inträdet i bastun helgas och välsignas varje deltagare.

Bastun renas med renande örter.

Jag kallar in krafterna från de nio världarna samt de 24 runorna och öser en skopa vatten för varje (alltså 33 skopor totalt).

Sen tar en resa vid och den vill jag inte gå in på i detalj, men den handlar om att ge bort gammalt skit, att släppa ifrån sig sådant man inte behöver, samt att mottaga en gudomlig gåva.

Avslutas med att tacka världarnas och runornas krafter.

Så egentligen går det bra att utforma en ceremoni själv. Gör som ni brukar annars med att kalla in krafterna och bygg vidare på en bra ceremoni.

Eller dröm in i era liv någon som kan komma och hålla en helig bastuceremoni.

Annons:
BiGavia
11/12/09, 3:30 PM
#14

Hmmm, Tack  Bodvar.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

[NeferNefer]
8/1/16, 5:45 AM
#15

Jag har deltagit i en svetthyddeceremoni. Vill inte berätta några detaljer, men det var djupt omtumlande. Skulle vara intressant att göra det igen, nu när det har gått några år.

Upp till toppen
Annons: