Annons:
Etikettallmänt
Läst 2596 ggr
eremiten
2/26/10, 5:50 PM

Oden från Lejre

Intressant fynd av någon som påstås vara Oden i kvinnokläder. Korparna och vargarna vid sin sida och med ett öga. Inte helt främmande och omöjligt med tanke på myterna om Oden som lärde sig sejd av Freja och av Loke beskylldes för att bete omanligt och som en völva.

http://www.roskildemuseum.dk/Default.aspx?ID=310

Annons:
Sebastian
2/26/10, 6:12 PM
#1

Intressant. Tycker själv det ser mer ut som en särk med ringbrynja och mantel. Hur gammal är den?

Ganna
2/26/10, 7:06 PM
#2

Jag är skeptisk till att de så stensäkert säger att det är just Oden enbart baserat på de två fåglar som flankerar figuren.

Det ska bli intressant att se om det kommer fler kommentarer från andra arkeologer/religionshistoriker än de "lokala" i Roskilde.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

eremiten
2/26/10, 10:09 PM
#3

#2 Jag håller med dig där. Varför så säkra på att det är Oden så fort det är korpar och vargar inblandade??? Satt och funderade en del efter att jag hade läst arkeologernas teori. Det finns ju även gudinnor som är kopplade till korp och varg. Visst det skulle kunna vara Oden, men även någon gudinna med tanke på klädseln.

Personligen lutar min egen lilla hobbyteori på att det är en gudinna.

eremiten
2/26/10, 10:10 PM
#4

Föresten vad är det som säger att det är två korpar?

Ganna
2/26/10, 11:40 PM
#5

#3-4 Jag tror också mer på att det är en gudinna, eller kanske en völva. Sen kan ju det de tolkar som vargar lika gärna vara drakar/drakormar.

Jämför man figuren med hänget som hittades i Hagebyhöga Aska som sägs vara Freja, återkommer samma prydnad runt halsen, manteln, hjälmen och för den delen drakornametik.

Bild på hänget, Historiska museet

(Därmed inte sagt att de avbildar samma gudinna/völva/vad det nu är, jag gör jämförelsen för att visa hur vanskligt det är att avgöra symboliken på så lösa boliner).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

LailaBaba
2/28/10, 8:35 PM
#6

Borde inte Oden vara enögd?

Annons:
BarrelOfMonkeys
2/28/10, 10:26 PM
#7

#6 Jo jag tänkte också på det. Jag ser helt tydligt två ögon.

Airamya
3/2/10, 6:47 PM
#8

Den har diskuterats livligt på Arkeologiforum. Den som orkar läsa kan gå in här

Casiopeia
3/5/10, 10:32 PM
#9

Varför måste det vara kvinnokläder han/hon har på sig? Det finns väl inget som säger att inte även män hade långa fotsida klädnader, finns väl många exempel på det- särskilt om vi ser till män i höga positioner. Byxor är ju utformade för att underlätta fysiskt arbete, inte för att vara en könsmarkör.

Eller så är det Frigg som lånat Odens tron :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

SgtRipley
3/17/10, 8:36 AM
#10

Men självklart kan ju Oden som den mästarshaman han är uppträda i "drag" alltså könsöverskridande kläder! Det har ju shamaner i alla tider gjort!

Jag måste säga att jag är förvånad över vilket tvivel ni visar inför möjligheten att det är Oden i kvinnokläder.

Bodvar
3/22/10, 8:53 PM
#11

Själv har jag inga problem med att denna figur skulle vara Oden. Han är ju gränsöverskridaren framför andra.

Nu är det en liten figur och bilden inte helt tydlig, men nog är det ena ögat mindre markerat än det andra.

Själv har jag en kjol för sejd (och en del annat också).

Upp till toppen
Annons: