Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2641 ggr
[Lady-Oona]
2011-02-14 17:47

Sverige

Fick detta i ett mail, ligger det nån sanning i det…nån som vet?

Sverige anses etymologiskt komma ifrån Svea Rike, men detta är ju bara ett halvt svar eftersom det inte säger varifrån "Svea" kommer. Av allt att döma har ett 'd' dock fallit bort från detta ord eftersom ett sådant finns i flera andra språk, Suede, Sweden, Schweden och i fornskandinaviskans Svíþjóð. I likhet med detta talar vi ju också vardagligt ofta om Svedala. Ingen tycks dock med säkerhet kunna säga varifrån ordstammen "Sveda" kommer. Vi vet dock att ordet "ved" är kopplat till träd och att detta i gammalsvenskan också syftade på skog, som till exempel i Tiveden. Mitt eget förslag är att "Sveda" har haft den ursprungliga betydelsen "Hos ved". Svearna var med andra ord de som bodde hos trädet (världsträdet).

Carl Johan Calleman

Annons:
Bodvar
2011-02-15 16:48
#1

Ja, Sverige kommer från Svearike, svearnas rike, efter det folk som bebodde Svealand, svearna. Det äldre namnet Svitjod kommer också från svear, eller äldre, sveoner, och tjod, som betyder folk. vitjod har i sin tur gett upphov till Sweden m.fl. Svedala är en betydligt modernare och mer skämtsam beteckning, lånad från den skånska orten Svedala, som inte har något med svear att göra. Det finns alltså ingen ordstam "sveda" i Sverige.

Callemans hemsnickrade etymologi får nog sägas vara ytterst osannolik, om än lite lustig.

[Lady-Oona]
2011-02-15 20:53
#2

Tack Bodvar….jag kände också att det där sista kanske man skulle ta med en liten nypa salt men vad vet jag som inte läst på så tack igen för att du förtydligade lite om vårt "ursprungsnamn"

(Vi ses faktiskt i höst du och jag och lite annat löst folk)

Oona

mahre
2011-02-19 16:38
#3

Kul att läsa.. det lät som om det kunde stämma…

# Bodvar.

Jag Är ute efter lite literatur om svergie och vikingar, gärna mytologi och berättelser. Är inte helt novis i ämnet, men vill läsa mer.

Mahre

Upp till toppen
Annons: