Annons:
Etikettursprungsfolk
Läst 184 ggr
Tarotstollan
2020-12-13 01:00

Månbarn - Min berättelse.

Tycker att denna boken passar bra här inne på denna sajten.

https://www.akademibokhandeln.se/bok/manbarn-min-berattelse/9789198594805/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

2020, Kartonnage. Köp boken Månbarn : min berättelse hos oss!
  • Redigerat 2021-01-16 20:38 av Magi-cat
Annons:
Loris M
2020-12-13 06:49
#1

Tack för tips Tarotstollan! 🌸 Jag kände inte till hans bakgrund och att han haft det så tufft.

Kan vara en bok att läsa i bokcirkeln också.

Tarotstollan
2020-12-13 07:39
#2

Inte jag heller, hade hört lite men hade ingen aning om att det var så fruktansvärt.
Ja, det vore intressant att läsa denna boken i bokcirkeln.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2020-12-13 09:07
#3

Tack för tipset! Jag hade heller ingen aning om att det varit så svårt för honom! 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

SumacWarmi
2020-12-15 03:08
#4

Tack för tipset. Jag ska också köpa den.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Magi-cat
2021-02-10 19:37
#5

Boken passar absolut bra här!
Jag håller på och läser den och det är sannerligen en fruktansvärd historia! Det som lyfter för honom och räddar honom är de andliga upplevelserna. De är något extra, kontakten med indianer och t.o.m. en häxcirkel som räddar honom från hemska monster i drömmar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-02-10 19:40
#6

Jag läser också och var inte beredd på allt det hemska han upplevt. 😢 Läste ca 50 sidor igår och tog paus från den idag.

Annons:
Magi-cat
2021-02-10 19:46
#7

Jag var inte heller beredd. Omåttligt hemskt att så mycket ont kan försiggå i vår tid och att han blev så drabbad. 😭


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-02-11 19:41
#8

Gudars vilken hemsken bok!

Så mycket ont, så mycket falskhet, så mycket våld och elände! Men jag grät hela slutet för att det blev så positivt, han reste sig och blev sitt riktiga jag och allt blev så vackert!

Alla (om det finns någon) som har en romantisk föreställning om att i Norrland är allting lugnt och härligt, kommer att bli besvikna. Så mycket ondska som kommer fram i boken! Man kan verkligen vara glad att Jon fick hjälp och mötte kärlek och solidaritet. Och mötte musiken …

Hans andliga upplevelser är fantastiska och hjälpte till att bära honom framåt.

Några episoder ur boken:

Som när han hade slarvat bort indianflöjten och uppträdandet skulle just börja. Han fick inte tag på någon flöjt men bestämde sig för att spela dragspel istället - för första gången! Det verkar ha gått bra. Som när Petreu skulle gå på vattnet, skriver han, så länge han trodde att han kunde gick det bra.

När han fick sina syner såg han ett blåaktigt sken. Ibland såg han sin "guide", en blå gestalt med månamulett.
En dag kom ett ett telefonsamtal med en schaman:
"Du är ett månbarn. Månen är din far. Månbarn har lätt för att ta åt sig energier, och de är väldigt mottagliga för trauma. /…/ Men du måste hålla dig vid liv , för du är en vägledare. Ge inte vika. Gå med ljuset och följ musiken."

Så här vänder han sig särskilt till sina samiska bröder och systrar:
"I gamla tider tystades vi ner. Numera tystar vi varandra. Vi tystar oss själva. Det är en utplånande, förgörande tystnad som inte föder någonting annat än bitterhet, mörker och död. Låt oss börja prata om våra problem innan det är för sent."

"Och följ musiken. Musiken är en gåva och ett mysterium, det kan inte ens folk som läser noter förneka. Musiken är allomslutande och dess kraft är utan gräns. Den lyfter dig, bär dig, talar till dig, läker dig och ger dig det du behöver - kraft eller vila.
Hitta din egen musik, och när du har gjort det, fortsätt söka, för musiken är oändlig. Det finns alltid mer att upptäcka. Kanske finner du jojken?"

En modig bok! Tack för den!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-02-11 19:59
#9

Nu har jag bara hoppat över det du skrivit efter andra meningen för jag har inte läst ut den än. 😊 Får återkomma och läsa din kommentar. 🌸

Magi-cat
2021-02-11 20:24
#10

😎🙂

Jag skrev lite mer än jag tänkt, ska lämna igen den imorgon. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-02-14 09:30
#11

Nu har jag läst ut den och håller med dig, boken är hemsk men också fin, för att det slutar så positivt och inger hopp att man kan komma över andra sidan svårigheter och hemskheter.

Fastnade också för det han skriver i slutet "I gamla tider tystades vi ner. Numera tystar vi varandra.". Det finns så mycket hat och avundsjuka och normer om hur en same borde agera för att inte bli utstött. Utöver det, har han sin mörka hy och ursprung som gör att han aldrig blir accepterad.

Han är sparsam med de andliga upplevelser men troligen kan han inte gå ut med det, för att inte bli betraktad som galen och inte bli betrodd. Det märks tydligt i slutet när han beskriver hur de förklarat för honom att allt handlade om sömnparalys, synvillor (inklusive den blåskimrande mannen) som han skapade för att klara de svåra upplevelser han varit med om. Men det märks att han inte helt är med på förklaringen när han säger: "Så fick jag det förklarat för mig. Jag önskar att det vore så enkelt. Men jag stänger inte dörren för andra tolkningar".

Sen hans möte med rävfamiljen som kommer fram på vägen och när rävmamman låter honom klappa de små…. eller hans förmåga att kunna spela alla möjliga instrument första gången han håller dem i sina hände. Det är nästan att man inte kan tro det.

Magi-cat
2021-02-14 09:55
#12

Hans förhållande till djuren är en av de saker som gjorde störst intryck Örnarna som dyker upp när de som bäst behövs och mötet med rävfamiljen var bara helt underbart! 🧡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Månglädje]
2021-02-24 17:12
#13

Det här verkar vara en helt fantastisk bok, är inte så insatt i vem han är men känner igen mig så bra i både andlighet och musiken. Musiken, jag har aldrig lärt mig noter för allt har kommit på gehör fast jag skulle hellre använda ordet intuition det låter mer nära och rätt för mig.

Så fort man satt ett instrument i handen på mig så bara flöt allt på och min tvärflöjts lärare sa att mig kunde man inte lära något för jag kunde redan men noter dom har aldrig fastnat på mig och jag har alltid spelat intuitivt.

Den andliga biten är inte så enkel att gå ut med eller ens begära att andra ska förstå det man säger. Jag tycker det är så enkelt och önskar så att människor vågade ta till sig hur det faktiskt är men det är inte lätt och man kan inte begära det så den här boken den tror jag kommer att tilltala mig rakt in i anden.

Djuren likaså, det finns såna enorma band och kommunikationer som befinner sig så långt utanför vår jords förståelse mellan världarna men samtidigt är det enkelt och okomplicerat kan jag tycka för det är så naturligt samspel mellan djur, människa, ande och universum.

Vilket underbart fint boktips Tarotstollan, den här ska jag beställa bums ❤️

Annons:
[Månglädje]
2021-03-05 16:02
#14

Tusen tack för ett fantastiskt boktips, jag har läst nästa halva och den är så enkel och lättläst samtidigt som man kommer så djupt in i det han berättar. Helt fantastisk så den där är jag innerligt glad att jag köpte.

Är så lite insatt i vem han är, vet typ att han sjunger och det känns bra när jag läser boken för då blandar jag inte in ett kändisskap utan han är en helt vanlig person med så oerhört mycket att dela med sig av.

Känner igen mig i så mycket bla annat adoptionen, barnhem, mobbning, andligt och boken lär jag läsa ut ikväll eller i morgon för det är som man inte kan sluta synd bara att den inte är så lång men ack så innehållsrik och helt fantastiskt fint av honom att dela med sig till oss läsare om sitt liv det är starkt gjort.

Tack Jon för en fantastisk bok och att du delar din resa med oss andra ❤️

Magi-cat
2021-03-05 17:40
#15

Det är verkligen en bok som dröjer sig kvar i minnet! 💗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2021-03-05 22:44
#16

Jag har bara börjat att läsa den, har haft annat att göra. Hoppas att jag skall komma igång med läsandet snart.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
2021-03-06 07:42
#17

#14: Han har nog varit rätt så anonym fram till 2015 när han kom på andra plats i Melodifestivalen. Det var då jag såg honom första gången och tyckte att det var en så fin låt. Men jag visste inget om hans privata liv för jag ser sällan på TV och läser sällan om kändisarnas liv. Tycker att det är rätt så ointressant.

Loris M
2021-03-06 07:43
#18

På Bokcirkeln har boken varit månadens bok så ni kan om ni vill se vad vi skrivit där om boken.

https://bokcirkel.ifokus.se/discussion/1497189/diskussion-manbarn

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Månglädje]
2021-03-07 16:42
#19

#17: Jag hänger ju inte med alls tvärtom är helt bakom flötet om vem som är inne eller ute 😅 har inte ens tv kanaler och en melodifestival såg jag senast 1991 så det var ett tag sedan 😅 så när jag ser såna här böcker eller berättelser så känns det så himla skönt att inte bli färgad av vad som sker i media.

Nåja nu vet jag lite vem han är genom boken även om jag inte är insatt men det är starkt att dela med sig av sin erfarenhet fast han är så ung för mycket har hänt under hans unga liv och att öppna sig och berätta det är starkt.

Upp till toppen
Annons: