Annons:
Etikettandligt
Läst 584 ggr
Huygens
8/20/17, 6:12 PM

Andlighet kontra Logiskhet

Hur ser ni på andlig vägledning kontra logisk vägledning?

Det andliga kan komma utifrån och kan manifestera sej som en känsla och upplevelse. Visst, det kan säkert finnas inre andliga upplevelser också, men jag upplever sådana processer ha ett yttre ursprung.

.

Det logiska kan också initieras utifrån, men slutsatserna måste till slut komma inifrån. Den logiska processen är en intern process.

Hur ser ni på andlig upplevelse kontra logisk upplevelse i vår moderna världen?

.

Låt mej ta ett exempel.

USAs Riksbank slarvade bort 9000 miljarder dollar år 2009 och Riksbankens chefsutredare Elizabeth A Coleman (wiki) ville inte svara på frågorna vart pengarna tagit vägen. Kongressförhöret genomförs av kongressledamot Alan Grayson (wiki), som också är utfrågare. Klippet är upplagt år 2013 och den intresserade kanske kan hitta originalklippet på egen hand? (YT/Clayton, 2013-09-21, 6 min)

9000 miljarder dollar, det är ca 80 000 miljarder kr. En nästan obegränsad summa pengar.

.

Låt mej ta ett annat exempel.

År 2015 slarvade Pentagon bort 2 800 miljarder dollar, pengar som är sk "unaccounted for", dvs kan inte återfinnas i bokföringen och ingen vet var pengarna överförts. DailyMail, 2016-08-19

År 2016 slarvade Pentagon bort ytterligare 6 500 miljarder dollar.

Ingen vet ens till vilka bankkonton dessa 1000-tals miljarder försvunnit.

.

Vad säger andligheten och vad säger logiken?

Kan det finnas icke-mänskliga varelser som manipulerar makthavarna att använda 1000-tals miljarder i topphemliga projekt? Så topphemliga att dessa 1000-tals miljarder inte ens tillåts spåras genom intern bokföring?

Ondskefulla projekt…

Vad säger andligheten och vad säger logiken?

Annons:
Huygens
8/26/17, 4:24 PM
#1

Kanske är det svårt att fundera över alla dessa miljarder dollar som sammanlagt motsvarar 100-tals år av Sveriges BNP. Tanken svindlar och det blir möjligen lite abstrakt. 100 kr är något man har i plånboken, 80 000 miljarder kr blir kanske bara en siffra?

Låt mej ta ett enklare exempel. Något att titta på med egna ögon.

.

Vad säger anden, vad säger logiken?

Farkoster i rymden som avfyrar sina hydrazindrivna raketer. Det rör sej om ESAs ATV:er (wiki), rymdfarkoster som leverar förnödenheter till ISS:

ATV-4 (första minuten): (YT/2021 summer, 2013-06-15, 4 min)
ATV-5 (första kvartsminuten): (YT/Julian Danzer, 2014-08-12, 5 min)

Jämför med NASAs Apollo 17-uppstigningsdel påstådd vara på månen år 1972, Lunarmodulen till Apollo 17. Var någonstans kan ni se raketutblåset? Det råder samma förhållanden som för ATV:erna, vakuum i rymden.

(YT/Smithsonian Space Museum, 2009-12-13, 1 min)

Vad säger anden, vad säger logiken?

Mandra
8/26/17, 8:07 PM
#2

Alltså - för mig är allt andligt logiskt. Hela världsalltet, både fysiska och andliga dimensioner - är helt och hållet logiskt uppbyggda. Så jag har svårt att göra den indelning du ber om.

Allt det Anden säger är till 100% logiskt. :)

Upp till toppen
Annons: