Annons:
Etikettövrigt
Läst 146 ggr
[NeferNefer]
8/17/17, 8:33 AM

Bygger stavkyrka

Apropå tidigare tråd om en gammal man som har ägnat hela sitt liv åt att bygga en katedral.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/han-bygger-sin-egen-medeltida-stavkyrka-i-ockelbo

"Anders Woxberg började sitt bygge 2010, men innan dess var det markfrågor, grund och annat som skulle lösas. Först fälldes träd och en kyrkbacke gjordes i ordning. Under grävarbetet, just där kyrkan skulle stå, träffade man på en vattenåder, en norrinnande sådan:

– Sedan urminnes tider har man ansett att just norr-rinnande vatten har en läkande och magisk effekt, så vi gjorde en fem meter djup krypta under kyrkan, där det kommer att finnas en brunn med detta vatten, som man kan använda vid dop eller andra ceremonier så småningom."

Annons:
[NeferNefer]
8/17/17, 8:35 AM
#1

Den här kyrkan kommer jag definitivt att besöka när den blir klar!

"Anders Woxberg vill vara fri i tanken när det gäller livsåskådningar, religioner och symboler, och i det ännu så länge mycket spartanskt inredda kyrkorummet, som han kallar katolskt, finns både den judiska stjärnan, en madonnafigur och ett kors (som egentligen är ett gammalt ostkärl fyndat på loppis). Så småningom ska det troligen tillkomma en kvinnoskulptur och kanske ett hästhuvud med inspiration från den fornnordiska mytologin."

[Vandrar med Wolf]
8/17/17, 8:38 AM
#2

Wow så tjusigt 👍 samma här den där ska jag absolut besöka 😎

[NeferNefer]
8/17/17, 8:40 AM
#3

Jag drömde faktiskt om ett hästhuvud för ett par nätter sen. Det var helt inneslutet i papier-maché. Inte ett dugg skrämmande.

[NeferNefer]
8/17/17, 8:42 AM
#4

En sån fantastisk tanke. Han bygger helt enkelt ett heligt rum för alla, inte bara en kyrka för kristna ❤️

"– Min vision är att det här ska bli en kyrka för alla. Om man vill ha en kristen gudstjänst här så kan man sätta upp ett kors vid altaret. Om man vill ägna sig åt meditation eller ha konserter så ska man kunna göra det, och om nysvenska eritreaner vill komma hit, så får de hänga upp sina symboler. Det är så jag vill att det ska vara i framtiden, säger Anders Woxberg."

Men det heligaste rummet jag kan tänka mig är ändå ute i min skog …

Mandra
8/17/17, 9:17 AM
#5

Jag bor ju i närheten, så det blir nog ett besök, ja. :)

[NeferNefer]
8/17/17, 9:20 AM
#6

👍Berätta gärna sen hur det var!

Annons:
Upp till toppen
Annons: