Annons:
Etikettdruidism
Läst 472 ggr
[NeferNefer]
2017-05-09 06:26

När gamla seder blir ett folknöje

Jag tycker det finns goda anledningar att vara hemlig. Det finns givetvis goda anledningar att inte vara det också. Men det är inte själva anledningarna jag tänker diskutera just nu (även om ni givetvis är välkomna att göra det i tråden!). Jag ströletade lite på nätet efter druider, och fann den här artikeln som jag länkar till nertill. Oavsett om vi tror att de druider som nämns följde/följer den gamla vägen eller inte blir jag beklämd över hur deras firande vid Stonehenge blev ett sånt stort folknöje att druiderna själva knappt fick plats till slut för alla åskådare.

Jag personligen skulle inte utöva shamanism inför publik. Det är inte därför jag vandrar den vägen.

Jag har dock full förståelse för att folk är intresserade, och jag tycker det är kul att de är det, så vad andra gör lägger jag mig inte i. 

Ändå känner jag mig fortfarande beklämd. Det är som att hela meningen försvann, det blev till ett spektakel i stället. Jag tänker själv att inte kan jag gå ut i skogen och kommunicera med naturen inför en massa folk som trampar ner alla blommor och skrämmer bort alla djuren …

Länken till artikeln:

http://www.britannia.com/wonder/drustone.html

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[spirit well being]
2017-05-12 05:42
#2

Visst blir man både ledsen och beklämd och i mina yngre år levde jag mer öppet men kände att jag är inte nåt som andra ska stå och se på. Den som behöver hjälp den finner och att trampa ner och förstöra, skrämma djur med mera är oerhört respektlöst.

Tyvärr har folk inte mer vett, allt ska filmas, allt ska läggas ut på nätet och man drar fram som en bulldozer överallt i alla situationer. Bra skrivet och det här önskar man att folk läser och tar in 🌺

[NeferNefer]
2017-05-12 15:24
#3

Precis så känner jag också. Nej, då är jag hellre hemlig.

kudzu
2017-06-26 13:10
#4

Det är nackdelen med alltför kända kultplatser, det lockar även andra som bara vill titta på. Bättre att hitta en lite mer undanskymd plats närmare där man bor, även om det inte blir samma "drag" i firandet.

[NeferNefer]
2017-06-27 05:36
#5

Jag håller med, Kudzu. 🌺

Upp till toppen
Annons: