Annons:
Etikettkraftdjur
Läst 1004 ggr
Mandra
2016-09-30 08:20

Frågesport Kraftdjur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
En liten frågesport om kraftdjur.

Med magnetprodukter som priser (med anledning av annan tråd).

De först rätta inlämnade svaren vinner priserna (eller de med flest antal rätt). Frågesporten öppen t.o.m. söndag den 9 okt 24.00. Mandra är enhällig domare. 

Priser (se bilder längre ner):

Första pris: Örhängen Tass (värde 220 kr) + häftet Magnetens kraftAndra pris: Hänge Tass i textilsnodd (värde 150 kr) + häftet Magnetens kraft
Tredje pris: Berlock Fjäril + lite gummiringar (till ormlänk/samlarsmycke) (värde 110 kr) + häftet Magnetens kraft

Frågor:

1)      Varför heter kraftdjuren just kraftdjur (power-animal)?

2)      Nämn två sätt som du kan känna igen ditt eget kraftdjur på.

3)      Är kraftdjur och totemdjur samma sak? Svara gärna med definitioner.

4)      Hur många kraftdjur kan en person ha?

5)      Är de djur som du ser i Den andra världen (den andliga dimensionen) alltid kraftdjur?

6)      Kan tamdjur vara kraftdjur?

7)      Kan insekter vara kraftdjur?

8)      Har ett kraftdjur samma egenskaper som sin fysiska motsvarighet (t.ex. har en kraftdjursräv samma egenskaper som en räv).

9)      Nämn 4 mytologiska djur som kan vara kraftdjur.

10)  Är det skillnad på de olika kraftdjurens kraft/energi (d.v.s. är några bättre eller är några mer kraftfulla). Motivera gärna.

  • Redigerat 2023-02-02 10:54 av Magi-cat
Annons:
vinden är min mor
2016-09-30 12:39
#1

oj oj oj detta var ju inte alls så lätt när jag började fundera.😃

här är mina svar:

1) för att de förstärker vår kraft.

2) när de visar sig från 3 sidor, när de söker vår kontakt och till låter att vi smeker dem.

3) Nej, vårt kraft djur är personligt och totemdjur är klanens djur / identitet.

4) Ingen aning , men jag tror att det är ett som är huvud kraftdjuret från födsel.

En del talar om att de har väldigt många men jag inbillar mig att man vanligast har ett.

5) Nej det behöver de inte vara alls.

6) Svår fråga som jag aldrig funderat på innan….

Av någon anledning tror jag inte det.

Vilda djur har en urkraft som är typiskt för just deras djurslag.

Domesticerade djur tappar mycket av sin energi och identitet.

7) Nej.

8) Ja.

9) Drake, enhörning, sabeltandad tiger och hm Skvader(?🤔😃)

10) Ja det kraftdjur som vi har är det som ger just oss mest kraft.

Olika människor både har och behöver olika energier.

Tack så mycket för frågesporten Mandra!

Ett jätte roligt initiativ.🌺

☀️Mörker är bara brist på ljus

Mandra
2016-09-30 16:25
#2

Måste bara fråga. Vad är en Skvader? :)

vinden är min mor
2016-09-30 17:25
#3

Det är ett fantasidjur . Framdelen är hare och bakdelen tjäder. En jägare på stod sig en gång ha skjutit ett sånt djur men de enda man sett är uppstoppade djur hop sydda av människor. Skrev det lite på skoj😄

☀️Mörker är bara brist på ljus

Mandra
2016-09-30 17:55
#4

#3 Frågade bara för att jag aldrig hört talas om det. Går nog inte att skjuta IRL - men finns alldeles säkert I Den andra världen, skulle jag tro. :)

Mandra
2016-10-07 11:32
#5

Puttar upp den här tråden. :)

Mandra
2016-10-08 08:48
#6

Tycker ni att frågorna är för svåra?

Annons:
vinden är min mor
2016-10-08 08:58
#7

Förstår inte varför inte någon mer deltar Mandra??? Du kanske kan tipsa om tävlingen på andra sajter och förlänga tävlings tiden?

☀️Mörker är bara brist på ljus

Mandra
2016-10-08 09:02
#8

Ja bra tips. Sätter upp en länk i min egen shamangrupp. :)

Mandra
2016-10-08 17:34
#9

Vi förlänger tävlingen en vecka - till söndag den 16/10 kl: 24.00.

Tarotstollan
2016-10-08 21:47
#10

Jag tycker att frågorna och svaren är intressanta. Jag svarar inte på dem därför att jag vet inget om shamanism som hjälper mig med svaren nämnvärt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
2016-10-10 03:09
#11

Jag svarar utifrån den kunskap jag har idag. Den kan komma att utvecklas eller ändras, men de här svaren gäller för den här tävlingen och för den jag är idag 👍

1)      Varför heter kraftdjuren just kraftdjur (power-animal)?

För att de besitter krafter som de kan välja att använda för att hjälpa oss med.

2)      Nämn två sätt som du kan känna igen ditt eget kraftdjur på.

Ett: jag känner i hjärtat att det är rätt.

Två: under en resa i underjorden kommer djuret och visar sig för mig fyra gånger, och när jag frågar om det är mitt kraftdjur får jag ett jakande svar.

3)      Är kraftdjur och totemdjur samma sak? Svara gärna med definitioner.

Bra fråga, och mitt svar är ibland, men inte nödvändigtvis.

Ett totemdjur kan gälla en hel folkgrupp. Det kan också vara så att ett totemdjur kommer till dig i en särskild situation då du behöver hjälp med just det som det här totemdjuret kan erbjuda.

Det kraftdjur du föds med, och de som eventuellt ansluter sig till dig längre fram, de hör ihop med dig.

4)      Hur många kraftdjur kan en person ha?

Det beror på personen, personens kraft, personens behov. 

5)      Är de djur som du ser i Den andra världen (den andliga dimensionen) alltid kraftdjur?

Nej.

6)      Kan tamdjur vara kraftdjur?

Jag lutar åt nej, men det är bara för att jag själv aldrig har upplevt ett tamdjur som kraftdjur. 

7)      Kan insekter vara kraftdjur?

Knepig fråga. Min första tanke var nej, men sen tänker jag att exempelvis trollsländor kan ju vara bra som kraftdjur. Så på den frågan säger jag ett tveksamt ja.

8)      Har ett kraftdjur samma egenskaper som sin fysiska motsvarighet (t.ex. har en kraftdjursräv samma egenskaper som en räv).

Ja, fast med extra allt. 

9)      Nämn 4 mytologiska djur som kan vara kraftdjur.

Drake, enhörning, pegas, Fågel Fenix

10)  Är det skillnad på de olika kraftdjurens kraft/energi (d.v.s. är några bättre eller är några mer kraftfulla). Motivera gärna.

Bättre skulle jag inte säga. Jag kan inte rangordna olika energier och krafter som bättre och sämre, de är väl snarare olika. Men ens kraftdjur kan bli kraftfullare ifall ens egen kunskap och makt växer. Då kan det till och med byta skepnad och visa sig som ett annat djur, fast det är samma väsen.

Mandra
2016-10-10 04:07
#12

Är det någon mer som tänker svara på det här? Det var meningen att den skulle sluta i natt 24.00, men jag har förlängt tiden. Men om ingen mer tänker svara, så gör jag inte det. :)

Mandra
2016-10-14 07:41
#13

Verkar inte som om någon mer tänker svara - så jag avslutar nu tävlingen!

Meddelar de rätta svaren och vinnaren senare idag. Men först tänker jag skriva en "sak" om min grundläggande "shamanska värdebas" så att ni förstår lite bättre hur jag resonerar här och hur jag bedömt svaren. :)

Annons:
Mandra
2016-10-15 08:33
#14

Läs gärna här så förstår ni mina åsikter om kraftdjur bättre sen:
http://druidoshaman.ifokus.se/discussions/5801cd528e0e7479700018bf-de-heliga-lagarna

Mandra
2016-10-15 19:06
#15

Här kommer lite rättning av er svar.

vinden är min mor har svarat följande:

1) för att de förstärker vår kraft.

Ja det kan man säga. De ger oss kraft/energi.            1 Rätt

2) när de visar sig från 3 sidor, när de söker vår kontakt och till låter att vi smeker dem.

_De här sätten känner jag till:
_

1. Djuret "snor runt" och visar från alla sidor, d.v.s. framifrån, bakifrån och från båda sidor.

2. Djuret visar sig vid 4 olika tillfällen under resan.

3. Djuret leker eller gosar med dig eller uppträder på annat sätt inbjudande.

4. Det säger det direkt till dig med ord.

5. Det kryper upp med sitt huvud i ditt ansikte. Sisådär en millimeter ifrån dina ögon. 

Jag ger dig ett ½ Rätt. Den visar sig från 4 sidor, inte 3.

3) Nej, vårt kraft djur är personligt och totemdjur är klanens djur / identitet.

Ja, det stämmer - men det var inte det svar jag sökte. Det finns en mer tydlig skillnad. Ett kraftdjur är ett väsen (levande energi), ett totemdjur är en symbol för en viss energi (således inte levande). Ger dig ½ Rätt

4) Ingen aning , men jag tror att det är ett som är huvud kraftdjuret från födsel.

En del talar om att de har väldigt många men jag inbillar mig att man vanligast har ett.

Det varierar väldigt - alltifrån 1 till flera hundra.  Det är nog inte vanligast att man har bara 1. Det stämmer att alla har ett huvudkraftdjur - men det behöver inte nödvändigtvis ha varit där sedan födelsen. Något kraftdjur har alla från födelsen - annars skulle man inte överleva barndomen sägs det. 0 Rätt

5) Nej det behöver de inte vara alls.

Korrekt 1 Rätt

6) Svår fråga som jag aldrig funderat på innan….

Av någon anledning tror jag inte det.

Vilda djur har en urkraft som är typiskt för just deras djurslag.

Domesticerade djur tappar mycket av sin energi och identitet.

Tamdjur fungerar utmärkt som kraftdjur. De förlorar inte energi/urkraft och identitet - det förändrar dessa saker. Hos många djurarter är det ett led i deras andliga utveckling att vara tamdjur.

0 Rätt

7) Nej.

Jodå, det går utmärkt - men en del kan också vara skadliga väsen. En spindel t ex kan vara både ock - så det gäller att lära sig se skillnad på dem.

0 Rätt

8) Ja.

Nej, det har de faktiskt inte. De har enbart sin fysiska motsvarighets positiva sidor. Men å andra sidan är det människan som lägger på djuren negativa aspekter. Det är inget de har "enligt naturen/skapelsen".

½ Rätt, ger dig ändå det eftersom de har samma positiva egenskaper.

9) Drake, enhörning, sabeltandad tiger och hm Skvader

1 Rätt

10) Ja det kraftdjur som vi har är det som ger just oss mest kraft.

Du har missuppfattat den här frågan. Frågan ville att du skulle tala om ifall t ex en björn har mer kraft än en kanin - rent generellt sätt.

0 Rätt

Summa 4½ rätt!

Var det så svårt? Hum. Det var inte meningen. Får göra en lättare tävling nästa gång.

Mandra
2016-10-15 19:17
#16

NeferNefers svar:

1)      Varför heter kraftdjuren just kraftdjur (power-animal)?

För att de besitter krafter som de kan välja att använda för att hjälpa oss med.

Ja de ger oss kraft (power). 1 rätt

2)      Nämn två sätt som du kan känna igen ditt eget kraftdjur på.

Ett: jag känner i hjärtat att det är rätt. Det här är inte ett svar jag skulle rekommendera. Kanske fungerar för några få, men inte för de flesta.

Två: under en resa i underjorden kommer djuret och visar sig för mig fyra gånger, och när jag frågar om det är mitt kraftdjur får jag ett jakande svar.
Det här är två svar och båda är rätt: 1 rätt.

3)      Är kraftdjur och totemdjur samma sak? Svara gärna med definitioner.

Bra fråga, och mitt svar är ibland, men inte nödvändigtvis.

Ett totemdjur kan gälla en hel folkgrupp. Det kan också vara så att ett totemdjur kommer till dig i en särskild situation då du behöver hjälp med just det som det här totemdjuret kan erbjuda.

Det kraftdjur du föds med, och de som eventuellt ansluter sig till dig längre fram, de hör ihop med dig.

Se mitt svar ovan. Ett totemdjur kan inte ibland vara ett kraftdjur och ibland ett totemdjur. 0 rätt

4)      Hur många kraftdjur kan en person ha?

Det beror på personen, personens kraft, personens behov. 

Stämmer. 1 rätt

5)      Är de djur som du ser i Den andra världen (den andliga dimensionen) alltid kraftdjur?

Nej.

Stämmer. 1 rätt

6)      Kan tamdjur vara kraftdjur?

Jag lutar åt nej, men det är bara för att jag själv aldrig har upplevt ett tamdjur som kraftdjur. 

Inte korrekt svar (se ovan) 0 rätt

7)      Kan insekter vara kraftdjur?

Knepig fråga. Min första tanke var nej, men sen tänker jag att exempelvis trollsländor kan ju vara bra som kraftdjur. Så på den frågan säger jag ett tveksamt ja.

Stämmer. ja är korrekt svar (se ovan) 1 rätt

8)      Har ett kraftdjur samma egenskaper som sin fysiska motsvarighet (t.ex. har en kraftdjursräv samma egenskaper som en räv).

Ja, fast med extra allt. 

Till hälften rätt svar (se ovan) ½ rätt

9)      Nämn 4 mytologiska djur som kan vara kraftdjur.

Drake, enhörning, pegas, Fågel Fenix

Stämmer. 1 rätt

10)  Är det skillnad på de olika kraftdjurens kraft/energi (d.v.s. är några bättre eller är några mer kraftfulla). Motivera gärna.

Bättre skulle jag inte säga. Jag kan inte rangordna olika energier och krafter som bättre och sämre, de är väl snarare olika. Men ens kraftdjur kan bli kraftfullare ifall ens egen kunskap och makt växer. Då kan det till och med byta skepnad och visa sig som ett annat djur, fast det är samma väsen.

Ger dig 1 rätt för det (och det stämmer att kraftfullare ju kraftfullare du är - och tvärtom också faktiskt).

Antal rätt: 7½

Mandra
2016-10-15 19:19
#17

NeferNefer du har vunnit första pris! Grattis!
vinden är min mor, du har vunnit andra pris! Grattis!

Ni får messa mig och tala om vart ni vill ha vinsterna skickade. :)

[NeferNefer]
2016-10-15 20:01
#18

Tack tack, och grattis till Vinden också 😃

Tarotstollan
2016-10-15 20:45
#19

Grattis till er båda!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[NeferNefer]
2016-10-15 20:54
#20

Tack, Tarotstollan 😊

Annons:
vinden är min mor
2016-10-15 21:23
#21

AJ Mandra! Du avslutar mina usla poäng med att utbrista " var det SÅ SVÅRT!? Tur att den här typen av påhopp till talar min humor gränslöst. Tack för kvällens värsta skrattattack Mandra.😂😂😂 Inte visste jag att man var SÅ usel på kraftdjur😉 Grattis Nefer du äger som vanligt❤️💜💙🎈🏆

☀️Mörker är bara brist på ljus

Mandra
2016-10-15 23:16
#22

#21 Det var inte min avsikt att detta skulle vara ett påhopp på dig. Snarare på mig själv. Tänkte högt bara. Jag har en tendens att göra saker och ting för svårt - så jag bara konstaterade att jag tydligen gjort det igen. :)
Dina poäng var inte alls usla - utan snarare vad de flesta skulle få.
Det är så att jag har en del avvikande åsikter om det mesta, så även om kraftdjur - så om jag hade haft åsikter lite mer som är brukligt även hos shamaner som hållit på i 40 år, så skulle du haft fler rätt.
Gäller t ex fråga 6, där väldigt majoriteten (tror jag) anser att tamdjur inte kan vara kraftdjur.
Även på fråga 7 skulle många hävda att det inte går.
På fråga 10, samma sak - majoriteten skulle hävda att en björn har mer kraft en ett rådjur.

Skillnaden i åsikter här baserar sig mkt på att många går efter mänskliga värderingar när de bedömer det här. Vilket jag tycker är fel. Jag går efter vad Naturen/Skapelsen ämnat (därav jag satte upp de heliga lagarna).

Ok, så dina svar var inte usla - utan min syn är en del avvikande. :)

Mandra
2016-10-16 10:38
#23

#21 Jag ber verkligen om ursäkt om du tolkade det jag skrev som att du var usel. Det menade jag inte alls.
Min intention var att göra en frågetävling som de flesta kunde få 8-10 rätt på - väl vetandes att jag ofta gör för svåra saker. Och nu misslyckades jag kapitalt med det. Det var därför jag utbrast "Var det så svårt?".
Repliken var riktad mot mig själv - inte mot dig. För jag gjorde det igen - var för svår.
Dessutom misslyckades jag med att förstå vilken effekt yttrandet kunde få på dig. Också ett av mina vanliga tillkortakommanden. Så det är jag som är klantig - inte du. Ok?

vinden är min mor
2016-10-16 14:47
#24

Ingen fara alls Mandra! Jag tog det bara från den komiska sidan så har vi miss förstått varandra är det ingen skada skedd.❤️ Det var ett jätte bra initiativ och mina usla poäng fick mig enbart att fundera på om det kanske är dags att fördjupa mig i ämnet kraft djur snart.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Mandra
2016-10-16 18:16
#25

OK, så bra. Tala om vart  du vill ha ditt pris skickat.

Skickar så fort jag hinner och orkar (6 km till posten). :) Har nog inga frimärken hemma.

Upp till toppen
Annons: