Annons:
Etikettmedialt
Läst 609 ggr
vinden är min mor
2016-09-17 11:10

Osaliga andar

Via mediala personer i ens närhet och tv program som det okända har man ju hela tiden blivit översköljd av detta att andar fastnar och inte når ljuset utan hjälp. Vidare pratas det ju om att om någon gör en seans så kan där uppstå en portal där mörka väsen och osaliga andar väller ut. Först på senare år så har jag fått veta att tex spirutalisterna inte alls ser det så. De hänvisar till energi minnen och andar som gått över i ljuset och sedan hälsar på. De har seanser utan att det bildas portaler. Jag känner att precis som med tex hästar som jag levt med och älskat i 40 år så är det som så att ju mer man lär sig ju mera inser man att man inte vet. Det man får lära sig av någon kanske inte alls stämmer när man nått längre i sin egen utveckling och börjar ifrågasätta. Hur är det med er? Är ni helt på det klara med hur sånt här fungerar? Har ni bildat er egna åsikter som inte stämt med det ni först fått lära?

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
[NeferNefer]
2016-09-17 14:46
#1

Jag har alltid varit skeptisk till talet om portaler, faktiskt. Men å andra sidan har jag ju aldrig upplevt en själv, så vad vet jag?

Jag känner att jag utvecklas och lär mig nya saker hela tiden så min uppfattning ändras också hela tiden.

Mandra
2016-09-18 07:56
#2

Jag har väl egentligen aldrig lyssnat så särskilt mkt på vad medium gör - hellre då på vad shamaner gör, eftersom jag sysslar med shamanism. :)

Men mest av allt lär man sig ju, som shaman, av egen praktiskt erfarenhet. Och JA man lär sig nya saker hela tiden. Man blir aldrig fullärd. Om man tror det är man illa ute, tycker jag.

Om du tror att du redan vet allt, gör följande test:
Lever du fortfarande?
Om svaret är ja kan du vara helt säker på att du inte är fullärd än. :)

Mandra
2016-09-18 08:04
#3

När det gäller det här med "osaliga andar" så är det något jag har tämligen bestämda åsikter om eftersom jag arbetat med det i 25 år och gör det fortfarande ganska ofta. Jag har lärt mig det rent praktiskt mestadels. (Läste nog en snutt för herrans massa år sedan som jag knappt minns).
Men det här är ett intressant ämne och ett som shamaner i alla tider varit inblandade i. Det är ett av shamanens huvudområden skulle jag vilja säga.
Shamanen har alltid fungerat som psykopomp. Vilket enligt Wiki betyder detta:
"Psykopomp, en varelse som förekommer i de flesta religioners mytologi, en ande, en gud, en demon eller ängel, ansvarig för att slussa över nydöda själar till livet-efter-detta."
Även shamaner har alltså varit ansvariga för detta - inte bara olika typer av andliga väsen.
Jag skulle faktiskt vilja påstå att det egentligen KRÄVS en människa av kött och blod för att göra det.
Resten är mytologi. Inga andar, gudar eller änglar för någonsin över någon till "rätt sida" när hon dör.
Antingen hittar hon själv (och det är ifrån det som dessa myter uppstått) eller så fastnar hon.

Mandra
2016-09-18 08:18
#4

Men jag kan berätta lite om hur jag ser på det här och hur jag gör.
För det första - i din ursprungsfråga är saker och ting lite ihopblandade, vinden är min mor. Inte ditt fel, utan snarare de medium du pratat med.
Och felet är ett generalfel som alltid uppstår inom nyandligheten. (Begriper banne mig inte varför?).

Felet består i att man inte ids definiera saker och ting.
Du hävdar att somliga talar om "osaliga andar som fastnat" och andra om att andarna hälsar på frivilligt och sedan om att bara det ena kan vara rätt. Men så är det inte.
Båda är rätt - det är inte en fråga om rätt eller fel. Det är enbart en fråga om definition. Båda typerna existerar!

En osalig ande (som jag kallar för spöke) = är en avliden människa som fastnat efter döden (i astralvärlden enligt min mening) och inte nått över på andra sidan.
Besökande andar = är avlidna människors själar (föredrar det ordet framför andar) som väljer att hälsa på . 

Båda typerna kan finnas runt omkring en levande människa. Den förstnämnda gruppen behöver hjälp med att komma över på andra sidan, den sistnämnda gör det inte.

Det här med portaler är en fråga för sig. Jag använder inte ordet portal egentligen - men det fungerar alltid som så att kontaktar du Den andra sidan - på något sätt, vilket som - så är du tvungen att öppna upp någon form av kanal. Annars skulle inte kontakten upprättas.
Så de medium som säger att de inte gör det är fel ute. Troligen omedvetna om hur det hela fungerar egentligen (kanske beroende på att de inte öppnar upp på det sätt som de som säger att de öppnar upp på). Men öppnar något gör de - annars skulle de inte få något gensvar på det de gör.

Kan de välla in skadliga väsen genom portaler eller vilken typ av "lucka" man än öppnar? JA - det kan det! Det är alltid en risk! Det är därför man inom det shamanska lägger så stor tonvikt på skydd, hur man hanterar skadliga väsen osv (gjorde förr ivf - idag tycks många strunta i det).
Det är fullständigt nödvändigt att både förstå och lära sig om  detta!

vinden är min mor
2016-09-18 12:14
#5

Tack för svar Nefer och Mandra! Jag håller med, mitt inlägg är rörigt, men sådana är tankarna just nu. Det jag vill ha sagt är att ibland händer det något i livet som får en att omvärdera den kunskap man haft. Jag kan berätta att när jag hittade in här på ifocus och druid o shaman så var jag nyfiken på allt och vetgirig till tusen. En del som man träffat på har delat med sig mycket av sin kunskap- vilket jag varit mycket tacksam för också. Men nu har jag kommit till en punkt när jag inser att jag tagit många genvägar. Andras kunskap och sätt att se på det här med shamanism och andar för att inte glömma ens egen andliga utveckling stämmer kanske inte alltid med den erfarenhet och känsla jag har nu. Men samtidigt gör ju detta också att jag får omvärdera allt! Jag har börjat lita till min egen andes kunskap vilket egentligen är bra men samtidigt så gör ju detta att jag även sårar många som delat med sig av sin kunskap tidigare. Och att såra andra går enormt mycket emot min ande. Därav mitt dilemma😅

☀️Mörker är bara brist på ljus

Mandra
2016-09-18 13:27
#6

Jag tyckte inte det var du som var rörig. Snarare de som du lyssnat på. :)
Ok, ja det är problem det där med att man sårar folk ibland (jag rätt ofta när jag inte håller med om saker).
Men sett ur shamansk synvinkel så ser jag inget problem med detta. Shamanska hjälpandar utbildar alla olika - därför att de utgår ifrån varje individs kunskaper, unika egenskaper, talanger och hennes personlighet. Den undervisning de ger är så att säga skräddarsydd efter just dig.
Därför blir det alltid en viss skillnad mellan två olika individer. Inget konstigt egentligen, bara man känner till det.
Dock tycker jag att det är bra att följa någon annans undervisning när man är ny.
Men när man är mer erfaren är det inte bara bra, utan faktiskt nödvändigt att börja följa sin egen specifika väg.
Precis som du gör nu. :)

Jag omprövar och omvärderar mina åsikter ganska ofta. Det är en naturlig del av att utvecklas. Gjorde man inte det, så hade man inte utvecklats heller. Varje ny kunskapsbit måste på något sätt smälta samman med hela den samlade kunskapsbanken. Det får ju till följd att varje gång det sker så ändras kunskapsbankens helhet också.

Annons:
vinden är min mor
2016-09-18 13:46
#7

Tack så mycket Mandra! Jätte bra skrivet och väldigt skönt att läsa.👍🏻 Att vi alla får en skräddarsydd utbildning var jätte intressant och förklarar så mycket! tack så mycket för att jag fått hjälp att reda ut mina tankar.❤️🌸💜

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
2016-09-18 14:47
#8

❤️En mycket intressant diskussion, och jag har faktiskt ingenting alls att tillägga. I alla fall inte för tillfället.

Vad gäller att öppna upp så gör jag självfallet det, men jag hakade upp mig på ordet "portaler". Det finns de som påstår att portaler öppnas när de sätter två speglar mot varandra, och det tycker jag känns lite … nåja. Men jag kan tänka mig att det är lätt att försätta sig i trance om en tittar in en av de två speglarna, så på sätt och vis är det väl sant oavsett vilket, antar jag.

Upp till toppen
Annons: