Annons:
Etikettkraftdjur
Läst 790 ggr
Loris M
2016-05-02 19:26

Kraftdjur eller änglar?

Det här med kraftdjur har för mig känts lite främmande på något sätt. Har aldrig kunnat relatera till det eller sett något i någon meditation. Läste på Anna-Lena Vikströms hemsida följande:

"För naturfolken som levde i samklang med naturen, var det naturligt att andarna visade sig i gestalt av djur, sk. kraftdjur. I vårt samhälle upplever människor ofta andar i form av änglar eller andliga mästare, men det är i alla fall samma sak, en slags modern shamanism utifrån vår egen kulturs traditioner när vi mediterar och tar kontakt med våra ”andliga guider.”

http://www.anna-lena.se/shamanism/vadarshamanism.html 

Det här fick mig att undra om det inte kan vara så. Att det här med kraftdjur var mera naturligt förr i tiden och bland naturfolket, men att för oss som inte inte lever i samklang med naturen på samma sätt, blir det mera naturligt att se änglar. Vad tänker ni om det? Och har ni mött era kraftdjur?

Annons:
[NeferNefer]
2016-05-02 19:30
#1

Jag har mött mina kraftdjur, ja. 🙂Jag håller inte för otroligt att våra visa vägledare och bundsförvanter på andra sidan kan visa sig för oss på olika sätt. De anpassar sig till oss och visar sig på det sätt som är lättast för oss att ta till oss.

Mandra
2016-05-03 06:36
#2

Nja, änglar och kraftdjur är definitivt inte samma sak. Tror snarare att skillnaden beror på din egen övertygelse, vad du använder för teknik och det syfte du har med det du gör. Du får det du frågar efter.

Sebastian
2016-05-23 08:29
#3

Hej.

Kraftigt förenklad förklaring
Kraftdjur: Djurandar som väljer att hjälpa oss.  Med lite tur och skicklighet kan man lära sig av deras egenskaper och deras kraft.
Hjälpare: Andar av människogestalt/Humanoid som väljer att hjälpa oss. Har en mer livlig inställning till att hjälpa oss, om man har lite tur..
Änglar: Ett nytt påfund.

Mandra
2016-05-26 06:32
#4

Sebastian: Menar du att alla djur i Den andra världen är kraftdjur?

Änglar är inte något nytt påfund - utan har funnits sen urminnes tider. Bara så att shamaner förr kanske inte jobbade med dem så mkt. Men det betyder inte att de inte fanns. :)

Sebastian
2016-05-26 13:40
#5

#4 Nej, du måste minnas att min förklaring är ganska rå och förenklad, de som väljer att hjälpa oss blir vad vi kallar för kraftdjur. Dock finns det kraft i alla varelser man stöter på väl där.

Änglar, om du menar benämningen på himmelska väsen med stora vingar och gloria så jo, det är ett nytt begrepp och påfund. Men om du benämner de varelser som man genom tiderna ansett varit sändebud från sin gud så har du helt rätt. Dessa har över trosuppfattningarna olika namn.
Tyvärr förmedlar man gärna att änglarna är uråldriga mystiska varelser som vakat över människan sedan tidernas gryning, och är man kristen så är det väl helt ok att tro det. Men de genomgoa ljusvarelser som tjänar gud och befruktar oskulder är ganska långt från vad de är. Man väljer såklart gärna att använda den termen då den förmedlar just denna fluffiga godhet och framförallt går att tjäna stålar på.

Mandra
2016-05-26 13:58
#6

Nä det förstås…befruktar oskulder…är nog mer i bildlig beskrivning av att kvinnor faktiskt kan befrukta sig själva…men kristendomen vill gärna ha kontrollen…särskilt över kvinnor…så därför måste de blanda in en ängel i denna, annars, helt naturliga förmåga hos kvinnan. :)

Annons:
Nattvinge
2016-07-07 01:47
#7

Änglar är för mig ett kristet begrepp och känns helt främmande inom shamanismen. Jag har en nära och stark relation till mina kraftdjur och har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle råka ut för några änglar när jag gör trumresor. Känns som fel religion liksom. 😃

Snabba tysta vingar mellan granarna. 

Kyrktornet
2016-07-25 13:13
#8

Gör man en resa utan sitt sina kraftdjur är det rent ut sagt livsfarligt. Dom är både guider och skydd, var försiktiga där ute.

Upp till toppen
Annons: