Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3292 ggr
GiraffTunga
7/28/15, 11:53 AM

Indian

Hej . För några dagar sen sa mamma att jag hade ett slags indianblod för att jag var från Brasilien. Vet nästan inget om indianer men alltid tyckt att det var något speciellt med dom. Jag undrar bara.. Hur exakt blir man en Indian och vad innebär det och vad gör dom (Ni verkar ju kunniga) :) Är jag en indian för att jag är från Sydamerika? MVH

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Choklad
7/28/15, 12:29 PM
#1

Din mamma kanske vet mer om det? roligt att du har indianblod, det ska du vara stolt över 🙂

U R us

GiraffTunga
7/28/15, 2:24 PM
#2

Tack men vad exakt innebär det? :)

You can not judge me unless you know me.

Kayenta
7/29/15, 4:58 PM
#3

Vad intressant att höra GT och jag säger som Choklad att din mor kanske vet mer om det.Hon kanske vet vilken stam du härstammar från och på så vis kan du ta reda på den stammens ursprung,läsa om just det folket för att få veta mer om vilka arv du kan ha bakåt i tiden även om du inte är en indian i hela ditt ursprung utan det finns med i dina släktled.

Hur man blir Indian undrar du,det finns bara ett sätt och det är att födas som och vad dom gör är så olika beroende på kultur och vilka länder dom kommer från.Det skiljer sig inte mycket inom det Shamanska arbetet men ceremonier,örter,växter,läkekonst kan se olika ut beroende på vilken stam,klan,land ursprungsfolket kommer från men syftet är den samma att skapa helande,balans och vårda Moder Jord.

Nu är inte alla indianer Shamaner,en del har konverterat till Kristendomen och andra religioner,andra har inte ens en tro och  många har tyvärr idag tappat mycket av sitt ursprung som finns med i generationer bakåt i tiden.

En del lever i reservaten,har odlingar och lever på sina land och sina djur andra har hittat annat och dragit sig mot civilisationen och tagit alla möjliga olika jobb precis som alla andra.

Vad det innebär är så olika vilken kultur,vilka åtaganden man har och om man är exempelvis den äldste i klanen eller Medicinman/kvinna så ser det lite olika ut beroende på vilken kultur och land man kommer från och vilken form av traditioner man har.

Åker man till exempelvis Flagstaff  AZdär jag brukar landa när jag åker till  Navajo,tar man taxi är det inte ovanligt alls att det är nån av landets ursprungsfolk som kör så många har hittat ut ur reservaten medan många också finns kvar och gör sitt allt för att bevara sin tro,sin kultur och sina traditioner.

Brasilien där finns många olika stammar,Amazonas regnskogar har många olika stammar och klaner.Det finns till och med dom som inte ens kommit i kontakt med yttre världen,dom vet inte att det finns andra människor på vår jord och tror sig vara helt själva långt långt där ute i regnskogens djungel.

Jag såg ett väldigt intressant program för många år sedan om just Amazonas ursprungsfolk,minns inte nu vad programmet hette men en reporter besökte bla Shuarindianerna och dom tog sig in via enkla båtar på floder samt med ett mindre flygplan så besökte dom endast från luften en liten liten stam om bara fem personer som dom kunde se,tre små hus och dom vågade inte flyga för nära just för dom såg att dom blev rädda för dom visste ju inget om omvärlden och vad ett flygplan är så dom gjorde bara en liten sväng i närheten och filmade men man såg tydligt hur rädda dom blev just för dom inget vet om världen utanför sitt liv och Amazonas är ju så enormt så där finns  många många grupper som vi inget vet något om och dom inget vet om oss.

Jag minns att reportern sa att närmare går vi inte av hänsyn till dom som bor där nere och det tycker jag var både vördnadsfullt och fint att ta den hänsynen till dom få människor som lever där.

Helt otroligt om man tänker efter att det finns olika folkslag som ännu inte är upptäckta,som inte har nån kontakt med omvärlden och här sitter vi med alla sociala medier medan dom lever helt för sig själva i all enkelhet utan kontakt med övriga omvärlden.Svårt att föreställa sig men imponerande att den enkelheten faktiskt finns kvar och jag hoppas innerligt att dom får lämnas ifred och inte exploateras för turismen och pengarnas styre utan får leva sina enkla liv som dom är vana vid.

Tack som delade med dig GT och hör med din mor,hon kanske vet vilken stam du härstammar från och på så vis kan du ta reda på mer 🙂

vinden är min mor
7/30/15, 9:20 AM
#4

Vilka bra svar du fått giraff tunga! Jag har en jobbarkompis från Columbia . Hon berättade för mig att alla i Columbia har indianblod, men även svarta slavar och spanskt i de flesta. Därav var alla syskon där mycket mer olika än i Sverige. Hon berättade att en av hennes systrar var svart och en annan mycket mer indiansk än hon som istället är mer spansk-indiansk. Jag har släktforskar för några år sedan och det bästa man kan göra är alltid att fråga sin släkt först och främst. Men om man är adopterad eller har kommit ifrån sin familj är det ju så klart väldigt svårt! Men är du riktigt intresserad kan man säkert också släktforska över nätet. Det går en berättelse i min mors släkt att vi har indianblod i oss men jag har inte vågat undersöka den släktgrenen. Det känns bättre att kanske vara indiansk än att se att det var en skröna. Lycka till och visst blir man lite stolt av så ädelt blod?

☀️Mörker är bara brist på ljus

NiklasTyreso
7/30/15, 10:43 PM
#5

Om din mamma inte vet stammen eller folkgruppen du härstammar från vet hon nog vilken landsdel ni kommer i ert ursprungsland. Då kan du läsa på om indianerna därifrån, hur de levde, vad de trodde och hade för myter och vilka högtider de firade. Vissa kanske lever så än och för sedvänjorna vidare. Finns något indianskt kulturcenter i staden din släkt kommer från? Då kan du lära av dem.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: