Annons:
Etikettläkekonst
Läst 2131 ggr
[Heike]
2015-03-25 06:26

Skolmedicin/Alternativa beh,för och nackdelar

Eftersom det hamande helt OT i Mandras tråd om skadliga väsen så flyttar jag diskussionen hit istället där vi kan diskutera läkemedels för och nackdelar,kopierar in era inlägg i just den frågan !

 white lady

50  Jag blev nyfiken när du skriver…………

Läkemedelsindustrin har inte med den frågan att göra.

Vad menar du  ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

0Bra inlägg

2015-03-24 14:07#54 av: tarantass

Att de som sliter med den vetenskapliga frågan om det "övernaturligas" natur (inklusive onda och goda väsen) inte brukar ha med läkemedelsindustrin att göra eller vice versa.

Läkemedelsindustrin är kommersiellt motiverad och sysslar med konkretare saker än så. (Och visst köper den forskare och förfalskar resultat, men inte så mycket som konspirationister brukar vilja göra gällande.)

Hemska saker tycker vi väl alla innan vi har lärt oss litet om hur det ligger till med det vi har åsikter om. Det som skiljer är förmågan att lära sig litet om hur det ligger till, och den kan man öva på.

1Bra inlägg

2015-03-24 14:45#55 av: white lady

Då kan ju jag tycka att Läkemedelsindustrin verkligen borde både bli motiverade och konkreta i sina resultat.

För det ända dom gör är att förgifta människor,,, ingen tar ju ansvar för en förgiftad människa…… som ändå inte blir frisk o hel av den typen av medicin..

Typ att dom hitta orsaken och inte bara behandlar symptomen. Det gör ju

det ( övernaturliga )  Som du kallar det ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

1Bra inlägg

2015-03-24 15:01#56 av: tarantass

Nej, bara förgiftar gör de inte. De hjälper väldigt många också. Räddar många till livet och kanske ännu fler till ett liv som de själva tycker är värt att leva. Ofta till priset av en viss förgiftning, men då får man väga för- och nackdelar, och där kommer alla patienter aldrig att komma till samma resultat. Än mindre då alla utomstående som tycker saker utan att ha en aning om hur det är att ha den sjukdom det nu gäller.

Men visst förgiftas folk i onödan också. Och visst borde man prova och forska mer i mindre invasiva och mer förebyggande metoder. Livsstil, healing, allt möjligt. Det har sina nackdelar att lämna över en så viktig näringsgren till (nästan) enbart kommersiella aktörer.

Hemska saker tycker vi väl alla innan vi har lärt oss litet om hur det ligger till med det vi har åsikter om. Det som skiljer är förmågan att lära sig litet om hur det ligger till, och den kan man öva på.

1Bra inlägg

2015-03-24 15:12#57 av: white lady

Skicka in chamaner eller spiritualister eller vad det heter på en enda psykavdelning så ska du få se på resultat…….Giftfria och Hela männisskor  Skrattar

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

2Bra inlägg

2015-03-24 15:30#58 av: tarantass

Det kan mycket väl vara värt att prova. Under former som inte ger för mycket falska förhoppningar och så och som inte förstör folks hälsa under tiden. Bara bra om man kan få mer dokumentation.

Men de kan säkert inte hjälpa mot allt och inte på en gång. Det finns väldigt många sjukdomar, skador och störningstillstånd och det finns väldigt många människor. Så länge många människor inte har tillgång till något bättre än mediciner måste de kunna få dem.

Hemska saker tycker vi väl alla innan vi har lärt oss litet om hur det ligger till med det vi har åsikter om. Det som skiljer är förmågan att lära sig litet om hur det ligger till, och den kan man öva på.

1Bra inlägg

2015-03-24 16:22#59 av: white lady

58 Vet du vad det beror på då att folk är så illa därhan ?

Jo för att just sånna som  måste ha allt dokumenterat innan ni tror, och i den vevan förstör etablissimanget folks hälsa.

Men de kan säkert inte hjälpa mot allt och inte på en gång.

Gör medeciner det då ?

. Så länge många människor inte har tillgång till något bättre än mediciner måste de kunna få dem.

Ja just det,,,ingen läkemedelsindustri är villig att släppa in någon annan.

Langstingen borde ta sig en titt på detta…Men allt för många friska blir ju arbetssökande då. Kanske bättre dom går runt som zombis………..

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

2Bra inlägg

2015-03-24 18:44#60 av: tarantass

Alla sjuka, även sådana som har fått hjälp av "skolmedicinen" och sådana som har provat "alternativa" metoder utan att få hjälp. Ännu hellre gå i deras skor ett tag. Det är inte särskilt människovänligt att i vårdfrågor köra på med teorier innan man har kollat verkligheten. 

Och du har ingen anledning att förutsätta att jag vare sig tillhör något automatiskt ont "etablissemang" eller "ska ha allt dokumenterat" innan jag "tror". Jag har tvärtom varit rätt tydlig med att man kan ställa lägre sådana krav i vård än i vetenskap. Orsaken är just att det viktigaste i vården är att hjälpa folk. Fast det kräver förstås att man inte slirar i etiken.

Men samma sak gäller då även åt andra hållet: om en skolmedicinsk behandling hjälper – och i synnerhet om den är det enda som kan hjälpa just den människan just där – så finns det ingen som har rätt att motarbeta den på grund av sin egen ideologi.

Hemska saker tycker vi väl alla innan vi har lärt oss litet om hur det ligger till med det vi har åsikter om. Det som skiljer är förmågan att lära sig litet om hur det ligger till, och den kan man öva på.

3Bra inlägg

2015-03-24 19:49#61 av: Mandra

Jag tycker kanske att ämnet spårat ur lite här. :) Jag tror inte man någonsin kan säga att någonting är vare sig helt bra eller helt dåligt. Verkligheten ser helt enkelt inte ut så - ingenting är bara svart eller vitt - det mesta löper längs hela gråskalan.
Det finns dåliga och skadliga saker inom skolmedicinen och t.om. det som dödar. Detsamma gäller den alternativa vården - där det också finns alltför många skojare som kan alldeles för lite innan de börjar behandla människor - med dödlig utgång ibland.
Själv använder jag både ock och skulle aldrig drömma om att säga åt mina klienter att upphöra med en skolmedicin innan de är redo för det (kan rent medicinskt). De som gör det utsätter sina klienter för livsfara många gånger. Detsamma gäller människor som alltid avråder från alternativa metoder p.g.a. brist på bevis.
Många såna saker GÅR inte att bevisa utan bevisen utgörs av att folk blir bättre.
Det är väldigt dumt att avråda människor både från skolmedicin som kan hjälpa och i vissa lägen är direkt livsuppehållande - lixom det är dumt att avråda människor att använda alternativ vård som kan hjälpa dem.
Vad människor behöver är kunskaper om VAD de ska kräva av olika vårdkategorier och att dem de söker sig till är seriösa och kompetenta. spelar ingen roll från vilket läger. :)

3Bra inlägg

2015-03-24 21:43#63 av: white lady

60     Men snälla  tarantass var har jag skrivit att man ska motarbeta skolmedecinen. Ej heller avsluta en påbörjad medicinering.

Och vad skrev jag ont etablissemang.  Nu tolkar du ju utifrån dina egna värderingar.

Ta det inte personligt tarantasse.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

1Bra inlägg

2015-03-24 22:45#64 av: tarantass

#55: "det ända dom [läkemedelsindustrin] gör är att förgifta människor,"

(Och en skolmedicinsk behandling använder ofta sådana "gifter".)

"Typ att dom hitta orsaken och inte bara behandlar symptomen."

(En vanlig anklagelse som stämmer till en del, men inte när den framförs på det här svepande sättet. Skolmedicinen har länge varit medveten om att störningar har orsaker – till exempel stillasittande liv > fetma och hjärtproblem – men visst har den haft och har brister på området. Medvetenheten om både det och hur vi hänger samman, även mellan kropp och själ, är dock ökande sedan nu rätt många år. Vad man också måste räkna med är att den permanenta nedskärningspolitik vi har sedan åttiotalet medför att mycket som man egentligen inser inte kan sättas i verket. Det hjälper inte patienterna, men det gör skillnad för det skolmedicinen kan anklagas för. Å andra sidan finns det också gott om ansvarslösa eller omogna alternativterapeuter som verkligen inte tar hänsyn till någon helhet.)

#59: "just sånna som  måste ha allt dokumenterat innan ni tror, och i den vevan förstör etablissimanget folks hälsa."

"Langstingen borde ta sig en titt på detta…Men allt för många friska blir ju arbetssökande då. Kanske bättre dom går runt som zombis……….."

Hemska saker tycker vi väl alla innan vi har lärt oss litet om hur det ligger till med det vi har åsikter om. Det som skiljer är förmågan att lära sig litet om hur det ligger till, och den kan man öva på.

0Bra inlägg

2015-03-24 23:33#65 av: white lady

64 Helt rätt tarantass, det är min tolkning om sjukvården. Såg du vart jag tyckte man skulle kasta in ett gäng  shamaner o spiritualister . stillasittande liv > fetma och hjärtproblem blir man inte psyksjuk av.

Återgå nu till dom  skadliga väsen. För detta blev en för het potatis.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

1Bra inlägg

2015-03-25 00:15#66 av: tarantass

Psyk- eller kroppsvård spelar ingen roll, folk behöver mediciner av båda skäl och det jag skrev om skolmedicin och orsakssökande gäller också båda. 

Hemska saker tycker vi väl alla innan vi har lärt oss litet om hur det ligger till med det vi har åsikter om. Det som skiljer är förmågan att lära sig litet om hur det ligger till, och den kan man öva på.

0Bra inlägg

Annons:
white lady
2015-03-25 21:20
#1

Stor skillnad tarantass,,,om en människa inte sköter sin hälsa är en sak.

Men att ha med osynliga krafter en annan. Det gör människor psykiskt sjuka.

Visst kan andra kroppsfunktioner bli påverkade  med av väsen, men hjärnan är ju databasen kan man ju säga. Även på dig tarantass

Med vi är födda fria och så ska det förbli, var och en får själva  bestämma.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

tarantass
2015-03-28 01:03
#2

Du har inte hela bilden och du tror att jag är såld på skolmedicinen. Och jag kanske är förhindrad att svara eftersom mitt förra svar, som jag anser är en helt central poäng i alla sådana här sammanhang, modererades bort.

Får väl se om följande får stå kvar: gå ut och träffa några som är psykiskt sjuka och som 1. har fått hjälp av skolmedicinen, 2. har sökt och inte fått hjälp av alternativmedicin.

Sedan kan vi diskutera.

Sin egen hälsa eller välgång kan man slarva med. Men när det gäller andras kan man inte vara för ödmjuk inför hur det faktiskt ligger till. Och för att kunna se det måste man sätta sina egna åsikter i baksätet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zeffe
2015-03-28 09:25
#3

Hett ämne och jag brinner lite för detta när man börjar diskutera psykisk ohälsa, för det finns så mycket okunskap och fördomar när det kommer till detta ämne tyvärr. Ovanpå detta har vi i vårt land nedmonterat vår psykvård till nära noll i vårt land. Vi har under senare tid kastat ut människor som är beroende av stöd och hjälp i vardagen under trygga former med struktur till ett för dem stort kaos och otrygghet vilket knappast förbättrar deras hälsa. De har många gånger svårt att föra sin egen talan och i dagens samhälle behövs starka intressen för att få sin röst hörd annars dras ekonomiska anslag in med allt vad det innebär. Uppriktigt sagt så skäms jag för att vi i dagens samhälle påstår att vi inte har resurser eller ekonomi för att hjälpa dessa till ett värdigt liv. Men det är en politisk fråga och solidarisk fördelningspolitik är något vi har valt bort idag, vilket får dessa konsekvenser.  

Inget inom detta område är varken svart eller vitt. Det finns de som föds med ett neuropsykiatriskt funktionshinder och som är genetiskt nedärvt. Många i denna grupp skulle inte kunna överleva idag om det inte funnits moderna mediciner. Men självklart finns där en påverkan genom vår livsstil också, tänker på samtal, närvaro av mänsklig kontakt (vilket är helt bortglömt idag), mat, motion (rörelse), aktivering av alla våra sinnen i form av musik, ljus, färg och form mm. Allt detta påverkar hjärnans aktivitet och kemiska utsöndring. Skolmedicin i kombination med alternativa behandlingsformer och inte minst respekt och empati. Sen är denna patientgrupp i behov av individuellt anpassat stöd. En person som har fått ett benbrott eller blindtarmsinflammation kan man behandla enligt en blankettform, dvs samma typ av behandling fungerar lika bra. Men en person som ex. har ett autistisk drag kräver något helt annat och där får man inte vara fyrkantig om man ser till patientens bästa.

Tyvärr är det så att inom psykvården liksom i övriga vården finns personlig prestige och status som sätter hinder för bästa möjliga behandling sett ur patientens ögon. Den prestige finns även inom alternativ medicin och här på iFokus. Tänk om vi kunde lämna våra egna egon hemma och enbart fokuserade på patientens bästa, men det är en utopi tyvärr.

Att vi i dagens samhälle ser att psykiska ohälsa ökar och till och med barn blir drabbade i allt större omfattning är inte speciellt förvånande med all information som vi får till oss via media, TV, sociala medier mm mm. Frontalloben i vår hjärna klarar inte att processa all den information vi får, utan till slut blir den överhettad och kroppens varningssystem går igång med att binjurarna sänder ut kortisol i kroppen och cirkusen är i full gång.

VI måste någon gång inse att vår livsstil idag inte är hållbar, men vi gör som strutsen och stoppar huvudet i sanden och kör vidare i vår strävan efter mer bekräftelse, status mm.

Nej nu drog det här iväg, men det jag ville säga med mitt inlägg är att man kan inte säga kategoriskt att skolmedicinen är av ondo eller vice versa. Vi måste sätta den drabbade i centrum och gå ut ur vårt eget ego för att försöka hjälpa patienten på bästa sätt. Det kanske innebär att man måste samarbeta över gränserna (hemska tanke) för att nå ett så bra resultat som möjligt ur patientens synvinkel. Och eftersom vi borde eftersträva en helhetssyn så innebär det samtidigt att vår livsvanor och vår mat också måste sättas under lupp. För visst påverkas både kropp och själ av dålig kost och brist på motion.

Ni får ha en underbar helg!

[Sol69]
2015-03-28 09:31
#4

Min tanke går till att de stängde ned alla hem för psykiskt sjuka i en period och att de skulle ut i samhället och leva som alla andra. Men att det faktiskt finns de som inte klarar av att leva i vårt samhälle med alla krav som finns där.. Det var inte helt del med de gamla mentalsjukhusen. De kanske skulle ha behövt ett nytänk istället för att ta bort dem helt.. För de innebar en trygghet med att det fanns personal där..  Sen använde de kanske mycket ruggiga metoder för att hjälpa till som jag inte tycker om.. Men just tryggheten kan en del behöva för att klara av att leva..

Zeffe
2015-03-28 09:42
#5

#4 Du slår huvudet på spiken 😉. Du anar inte hur många av dessa som har farit riktigt illa av den hanteringen. Många har tagit sitt eget liv pga den hanteringen och jag vet dessutom många tragiska våldsfall som helt kunde ha förhindrats om man varit mer lyhörd. Folk som blivit utkastade har mått riktigt dåligt och försökt gång på gång att komma in akut på psyk för inläggning men nekats pga överbelastning och skickats hem med en medicinburk istället. Till slut har bubblan spruckit och de har gjort något som blivit tragiskt även för tredje part. Jag har forskat lite på bland annat Säters sjukhus och dess historia. Visst, det finns många metoder som var ruggiga men med den kunskap de hade på den tiden gjorde de så gott de kunde vilket i sig är lovvärt. Idag vet vi bättre, men istället anser vi oss inte ha råd med rätt behandling, allt handlar om ekonomi och när man med berått mod och vetskap kastar ut människor i otrygghet och kaos då blir jag mörkrädd inför det samhälle vi lever i.

Loris M
2016-02-28 15:12
#6

Tänkte blåsa liv i den här tråden som jag tycker är mycket intressant och många kloka ord har skrivits. När jag läser på diverse sajter så kan jag ibland bli uppriktigt ledsen och orolig över att så många unga inte mår bra. Så många som skadar sig själva och far illa och som inte ser någon mening med livet och helst vill avsluta sitt liv. Så otroligt ledsamt att läsa. 😕

Det är bra att det finns mediciner som hjälper till att få ett fungerande liv, men ibland kan jag tycka att det skrivs ut mediciner alldeles för snabbt och obetänksamt. Känner personer som blivit nästan "avstängda" av all medicinering och mest existerar istället för att leva.   😕

Annons:
Zeffe
2016-02-28 16:49
#7

#6 Håller helt med dig att det känns så oerhört tragiskt och sorgligt att så många unga idag inte mår bra. Jag blir så väldigt ledsen när jag gång på gång läser att en ung människa har tagit sitt liv eller skadat sig själv för att de inte ser något alternativ. 

Jag ser att jag har skrivit en del i tråden tidigare och det jag ville få fram är att det inte finns någon lösning som passar alla, utan ALLA måste hjälpas åt. Det viktigaste många gånger är kanske om vi kunde bli mer empatiska och bryr oss om vår nästa i större utsträckning än vi gör idag. Det är bara att läsa runt lite på iFokus och även i grupper där man förväntar sig en varmare atomsfär så blir man snart ganska  förskräckt hur vår samtalsklimat har blivit. Jag tror inte bara det beror på anonymiteten, utan många gånger tror jag inte vi förstår hur bara ett enda ord kan göra stor skillnad. Dessutom är det så att skriver vi i negativa termer påverkar det oss själva till slut. Vi blir vad vi tänker och skriver och snart hamnar vi i en ond spiral.

Mandra
2016-03-05 05:33
#8

Det är alltid livsfarligt, i alla lägen, att enbart se allting i enbart svart eller vitt. Det finns alltid en gråskala att ta hänsyn till.
Med det vill jag ha sagt att det ibland är livsnödvändigt att äta skolmedicin. Och att jag faktiskt tycker att det är ett "brott" av alternativa "medicinare" att uppmana sina klienter att sluta med allt vad skolmedicin heter.
Det är jättebra med alternativa behandlingsmetoder - men FÖRST ser man till att ens klient blir bra. Sedan uppmanar man klienten att gå till sin läkare och fråga denne om det är ok att avbryta medicineringen med skolmedicin.
Allt annat tycker jag är felaktigt från en alternativ terapeuts sida. Det är inte vi, som sysslar med alternativ medicin/behandlingsmetoder som ska bestämma om en klient ska äta skolmedicin eller inte och inte heller när hon ska avbryta en sådan medicinering. Det är upp till klienten och dennes läkare att avgöra detta.
Tycker också att det är alla "healers/alternativbehandlares" skyldighet att ha denna inställning och också meddela sina klienter detta. Och låta bli att uppmana dem att sluta med skolmedicin som de kanske inte kan leva utan.
Vi är inte gudar och ska inte leka sådana heller.

Magi-cat
2016-03-05 07:51
#9

 Jag skulle tro att majoriteten alternativmedicinare vill se ett närmare samarbete mellan s.k. alternativ medicin och skolmedicin så att bådas kunskaper används för den behövandes bästa.

Om det verkligen finns någon som direkt uppmanar en patient att avbryta en behandling är det naturligtvis helt galet. (Det finns förstås puckon och det gör det i alla läger.)

Nu är det ju tyvärr så att långt ifrån alla får den hjälp de behöver i sjukvården - heller, och det är stor tragik. Unga människor som mår dåligt kan få vänta länge på att komma till någon och ibland kan det gå åratal innan denne får hjälp. Det är så hemskt så det är inte klokt….😢 Och som Loris säger så skrivs det ibland ut medicin för slentrianmässigt. Det är bra att det finns, men det får inte vara den enda vägen.

Angående samtalsklimatet ni skriver om ovan håller jag helt med…Ord på internet skadar lika mycket som i verkliga livet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2016-03-05 08:13
#10

Just nu inne på en grupp på FB där flera uppmanar en ung tjej att bara avbryta medicinering. Tror inte det är så ovanligt tyvärr. Har hört det många gånger.

I övrigt håller jag med. :)

Magi-cat
2016-03-05 08:20
#11

Någon av alla dessa alternativgrupper? Det är sant, där kan man få läsa alla möjliga konstiga uttalanden (och jag har lämnat de flesta.) Enskilda uttalanden är allvarliga nog, men vem som helst kan uttala sig om vad som helst, särskilt på sociala medier. Jag tänkte mer på seriös- terapeut- möter- klient-situationen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2016-03-05 08:30
#12

Ok, men min erfarenhet även av sådana är att de råder till att avbryta medicinering. Ivf förr - kanske blivit bättre? :)

tarantass
2016-03-05 21:24
#13

Förutom bristande utbildning (amatörism) hos en del så har väl också alternativterapeuterna sin del i det svenska ställningskriget mellan skol- och alternativmedicin. Plus att det är svårt att hålla rent eller standarden hög i en bransch som inte går att kontrollera effektivt – även om den bristande kontrollen beror på att det inte finns någon myndighet som har vare sig kompetens eller möjlighet att skaffa sig rätt utgångspunkter för att sedan skaffa sig kompetens.

Medan öppensinnade skolmedicinare inte heller har fått det lättare med ökade krav på vetenskaplig evidens även när det tar fokus från eller direkt hindrar hjälp till den enskilda patienten framför en.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: