Annons:
Etikettkraftplatser
Läst 3309 ggr
[Bettanbop]
2015-01-31 15:19

Det Gömda folket

Det Gömda Folket - Bland Alver och Huldufólk på Island

Annons:
[Mellma]
2015-01-31 19:33
#1

Fantastisk film Bettan! 🙂Mycket sevärd.❤️

Man har ju hört om det här förut så det var intressant att få se och höra om det "på riktigt". Kul också att de hade en alvskola på Island.

Margit Sandemo skriver ju rätt mycket om Alverna i Häxmästaren också.

[Sol69]
2015-01-31 20:17
#2

❤️

[Shaman Wolf]
2015-02-01 10:36
#3

Ååå vad spännande,ska slå mig ner i eftermiddag och se filmen.Island ja där tar dom våra underbara småfolk på allvar minsann ❤️

[Bettanbop]
2015-02-02 15:06
#4

En artikel till om osynliga väsen

[Shaman Wolf]
2015-02-04 16:37
#5

Glömde ju skriva,det verkar som dom nu är på riktig framfart och allt mer förs dom på tal vilket jag finner underbart för dom har fått hålla sig undan oss människor tillräckligt nu ❤️

Har glömt se filmen men strax så 😉

[Bettanbop]
2015-02-04 17:37
#6

Jag lägger snart ut en artikel på min hemsida (reklam) om småfolk och väsen. Kan lägga in den här med när den är klar 😃

Annons:
Zeffe
2015-02-04 19:05
#7

Jag gillar verkligen dessa väsen och vill lära mig mycket mer om dem, så det var väldigt trevligt att se dessa trådar/artiklar.

Tack Bettan!

[Sol69]
2015-02-04 20:58
#8

Japp gör det lägg den som första sida 👍

Loris M
2016-02-27 19:48
#9

Nämnde naturväsen och magiska platser och kom att tänka på Island, som sägs vara en alldeles speciell plats när det kommer till naturväsen. Ang. det som sägs i videon har man skrivit om och uppmärksammat i Sverige för ett tag sedan. Men även på OF 🙂:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/52b85f3a8e0e7410740006c9-alver-stoppar-motorvagsbygge

tarantass
2016-02-28 18:18
#10

Intressant, men trist och känns väldigt "oalviskt" att höra nordbor tala med andra nordbor på engelska. (Argument om att "nå ut" hjälper inte när speakern talar svenska och filmen ändå är textad.) Islänningar brukar kunna skandinaviska, men det gäller att man som svensk vill använda något annat än engelska.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-02-29 02:56
#11

Liknar våra egna sägner om småfolk som till exempel inte ville att man skulle hälla ut vatten på ett visst ställe på gårdstunet eftersom det rann in genom deras tak, eller vättar som rev på natten vad kyrkobyggarna hade byggt på dagen.

Att Island aldrig upplevde upplysningen, som Magnús Skarphéðinsson sade, kan ju vara en förklaring till att folktron är starkare där. Å andra sidan upplevde kanske inte vår svenska allmoge så mycket av den heller. Annat än möjligen genom sina präster, i valda smådelar, och var de isländska prästerna verkligen mindre "upplysningsbenägna"? Annars tänker jag på det (ännu) fattigare och (särskilt under dansktiden) mer isolerade livet därborta och på läget på den mittatlantiska ryggen som faktiskt gör deras jord orolig.

Frågan är vad som händer nu, när både många islänningar och framför allt deras myndigheter verkar vilja framstå lika "moderna" som de tror att alla andra är. (Känns det igen från Sverige?…) Vad man än tror själv, och även om man inte ska romantisera maorier och andra, som ofta har gått hårt åt naturen de med, så ska man kanske tänka efter litet hur mycket respekt för den vi har haft sedan folktron (i stort sett) försvann och vad vi på just det området har använt alla våra framsteg till.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2016-02-29 04:29
#12

Här finns, ifall någon skulle vara nyfiken, två återgivningar av det öppna e-brev från isländska vägverket som omtalas ungefär halvvägs in i filmen, med kommentarer åt olika håll:

http://old.qi.com/talk/viewtopic.php?t=10615&start=15&sid=c1e2eadc854c7d5f9401ea8e936ac6e8

http://bulletpun.blogspot.se/2011/07/everything-youve-heard-about-iceland-is_20.html

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Kyrktornet
2016-03-02 07:33
#13

Finns rätt många bortglömda folk nära oss i andevärld och natur. Bara ge sig ut för att leta upp dom. Det hemska är att dom håller på att försvinna just för färre pratar plus har kontakt med dom. Ut med er och sök.

Annons:
Upp till toppen
Annons: