Annons:
Etikettallmänt
Läst 2055 ggr
svartaugglan
11/22/14, 9:56 PM

Årshjulet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag är så glad att jag hittade iFokus och i synnerhet den här gruppen (Hurra!) har jag massor av frågor. Jag har ju arbetat ensam hela mitt liv och tycker det är jättespännande att utbyta info. Till exempel: hur ser era andliga år ut.

Själv har jag följt månen och de fyra stora solhändelserna (vår- och höstdagjämningen, vinter- och sommarsolståndet). Efter lite funderande i veckan tänkte jag att jag ska testa att köra ett år enligt det här wiccahjulet, se bild, och vara lite extra intresserad under åtta tillfällen per år istället för fyra.

Har ni några andra varianter av årshjulet, eller andra högtider som ni vill tar i beaktande?

Annons:
[Sol69]
11/22/14, 10:42 PM
#1

Har du lust att berätta lite mera om det Svartaugglan? Nu blev jag nyfiken för det är något jag har missat helt.. 😃

svartaugglan
11/22/14, 11:31 PM
#2

Skillnaden är att tidigare har jag börjat ”mitt andliga år” vid vårdagjämningen och då planterat min avsikt med det kommande året, sedan har jag hyllat solen och njutit av kraften vid midsommar, skördat frukten av mitt arbete vid höstdagjämningen och rensat ut i mitt sinne vid midvinter.

När jag fick syn på Wiccas årshjul där man har hela åtta sabbatstillfällen tänkte jag att det var en spännande ide. Det är väldigt likt mitt "hemgjorda" år men börjar vid midvinter istället för vid vårdagjämningen.

Eftersom jag inte har något emot att prova nya saker tänker jag konkretisera dessa åtta högtider under nästa år. Det blir ju fler firanden och mer festligheter för mig. 😃

[Sol69]
11/23/14, 8:58 AM
#3

Mycket intressant du får berätta sen vad du gjort på dina högtider. Hjulet påminner lite om din personliga astrologiska karta.

svartaugglan
11/23/14, 1:21 PM
#4

Aha det var så du menade. Nu kommer svaret.

Vid högtider gör jag allt med lite extra uppmärksamhet. Jag bakar och lagar extra god mat, jag vårdar min kropp lite extra, jag promenerar och njuter av livet och låter dagen bli en liten högtid för mig  där jag begrundar innebörden av vad jag håller på med och hur jag vill gå vidare. Min sambo är inte intresserad av andliga saker ett endaste dugg så det blir som ett mini-retreat med sejd och eftertanke för mig. Jag tror inte att någon egentligen märker vad jag håller på med, jag kilar in det i vardagen så att det knappast syns.

Poängen med dessa tillfällen är att jag tänker efter ordentligt gällande hur jag lever, vad jag tänker om det här tillfällets innebörd (tex midvinter, som jag ser fram emot, då är det själslig städdag) och hur jag vill utvecklas.  Det ger mig kraft och en riktning i livet.

Nu låter allt detta som att jag är en väldigt duktig, inte sant? Men sanningen är den att jag under flera år har varit extremt bortkopplad från det andliga. Nu håller jag på att ta tillbaka min själ och, ja, mig själv. Jag mjukstartade i slutet av förra året men det är inte förrän de senaste månaderna som jag verkligen har jag börjat få upp farten. Min tanke är att 2015 ska bli ett fantastiskt och bra nytt år där jag kommer tillbaka till fullo i mig själv.

I och med att detta har jag börjat läsa nytt och söker efter nya vänner inom det andliga. Det var så jag hittade hit.

[Sol69]
11/23/14, 6:32 PM
#5

Då är vi glada att du hittat hit till oss.. 😃Vi är ju dessvärre utspridda i detta avlånga land.. Själv befinner jag mig i Östergötland med min sambo som inte heller är jätte andligt intresserad även om han tror på andar.. Var i detta avlånga land befinner du dig?? Om jag får vara nyfiken ☝️

svartaugglan
11/23/14, 6:38 PM
#6

Det får du. Jag bor i Stockholm.

Annons:
[Bettanbop]
11/23/14, 9:34 PM
#7

Jätte spännande 👍

Välkommen till oss svartaugglan 👋 jag bor i den fina härliga staden Skellefteå även kallad Guldstaden 😃

[Vandringen Med Wolf]
11/24/14, 9:45 AM
#8

Tack svartaugglan som delar med dig❤️ och visst är dessa högtider och ceremonier helt underbart fantastiska.Jag skulle inte kunna vara utan och försöker efter bästa förmåga att uppnå många syften med olika ritualer och ceremonier över året 🌺

Upp till toppen
Annons: