Annons:
Etikettdruidism
Läst 3235 ggr
[NeferNefer]
2011-08-28 07:17

Stonehenge

En lång artikel om Stonehenge: arkeologer tror nu att det kan ha varit en plats för helande, baserat på de blåa stenarna från Wales i den inre cirkeln.

http://www.svd.se/kultur/levande-historia-stonehenge_6414692.svd

Tankar kring detta?

Jag själv får två tankar, som kanske eller kanske inte, inte alls hör ihop. Tanke ett är att en och samma plats kan ju ha använts i olika syften under olika tider, så varför kan Stonehenge inte ha varit en plats för helande under vissa perioder? En andra tanke, som är betydligt lösare och förmodligen helt ointressant, men ändå. När jag besökte Tiawanaku (Bolivia) för tio år sedan, innan de började gräva ut i större skala, hade det precis regnat. Då såg jag att marken var översållad med blåa stenar. Det behöver inte finnas något som helst samband mellan att det på två väldigt speciella ställen finns blåa stenar (det är ju dessutom en enorm skillnad mellan Stonehenges stora stenblock och Tiawanakus blåa småstenar som låg strödda över marken).

Annons:
Whiskery
2011-09-01 19:56
#1

Hej, om Stonehenge vet jag inte så mycket, men de var ju ett begravningställe för mäktiga och starka personer, en kungagrav. Borde man inte haft helande saker på en annan plats ?

[Zorita]
2011-09-03 21:18
#2

Jag var där i juni och tycker inte det påminner om ett nekropolis alls. Man ser inte högarna därifrån, men de ligger i närheten. Hela Salisbury plains är ju något av ett tempel. I kyrkor ser man gravar under stenarna betydligt närmare altaret än i Stonehenge.

Jag tror nog att helande och ritualer kan vara olika mynt av samma sak? Det finns kyrkor folk vallfärdar till för att något helgon kan hela, kan det inte varit liknande för dessa människor?

Sen tvivlar jag lite på artikeln generellt… "trollkarlen Merlin"? Han var en bard eller druid…?

Jag fick för övrigt en kommentar på min blog från en Stonehenge forskare som sa att det inte ens var klart att folk gått in i cirkeln. Vad tror ni om det?

[NeferNefer]
2011-09-05 06:44
#3

Alla forskare måste ha egna teorier. Jag förstår inte varför folk inte skulle ha gått in i cirkeln, så jag håller inte med den enskilda forskaren om den teorin. Jag ser vissa cirklar, som Stonehenges exempelvis, som platser där kraften koncentreras. Vad är det för mening med att ta sig till en sådan plats, utöver skönhetsupplevelsen, om ingen går in i cirkeln? (Ja, jag talar nu om de som tar sig till kraftplatser för kraftens skull, inte för att njuta av anblicken). Å andra sidan är alla platser heliga, fast vissa är lite heligare, så att stå utanför bör också vara en härlig upplevelse. Men fortfarande, varför skulle de ens ha byggt Stonehenge på det viset om ingen skulle gå in där? I såna fall skulle de väl ha byggt det som en sluten byggnad. Tycker jag.

Bjornen
2011-09-06 05:56
#4

Stonehenge och Ale stenar hade med soldyrkan att göra. Vid midsommarsolståndet och vintersolståndet kommer ljuset in. Samma sak gäller egyptiska tempel. I ett tempel kommer ljuset in i templet en timme per år under midvintersolståndet.

Ganska säkert har inte Stonehenge varit någon begravningsplats utan endast ett religiöst "tempel".

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2017-08-23 18:15
#6

Att besöka Stonehenge, eller se det lite på avstånd, är en av mina drömmar. Det har inte blivit av än, men någon gång …

Annons:
Huygens
2017-08-23 22:40
#7

Håll koll efter korncirklar också i så fall.

[NeferNefer]
2017-08-24 06:41
#8

👍Ja, en sådan vill jag också gärna se!

Huygens
2017-08-24 08:35
#9

Det finns särskilda sk korncirkelguider runt området vid Stonehenge.

En berättelse gick ungefär som såhär. En grupp japaner tillbringade natten från en höjd och spanade över några km åker. Dom hade kameror och nattkikare, men inget hände.

På morgonen var det någon som tittade på det lilla fältet bakom gruppen, som bara sträckte sej 200 m innan annan terräng tog vid. 40 m bakom gruppen fanns en 80 m bred korncirkel, som inget märkt eller sett hur den uppstod.

[NeferNefer]
2017-08-24 08:40
#10

😂Så lurigt!

Magi-cat
2017-08-24 14:43
#11

#9 "t finns särskilda sk korncirkelguider runt området vid Stonehenge."

Var hittar du sådana?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2017-08-24 15:31
#12

Jag vet inte. Jag har bara hört det på yt-föreläsningar att det annordnas turer med guider som lovar att ta huga turister till höjder där dom kan överblicka områden med särskilt hög förekomst av korncirklar.

Och den guidade turen med japanerna var lite rolig. För japanerna spanade hela natten ut över fälten, men tittade inte särskilt mycket på området bakom, då det var så litet och bara täckte en åkerlapp.

Ingen av japanerna eller guiden hörde heller något, så om det var människor som gjorde korncirkeln, var dom tysta.

vinden är min mor
2017-08-24 15:41
#13

Jag var ju på Stonehenge nyligen och vi hyrde en fantastiskt bra och kunnig guide som jobbar på oldbury tours.

Han berättade att han även tog ut människor till sädescirklarna.

själv så var jag mest intresserad av platser som är extra heliga, leylinjer och även historiska.

Vi åkte dock förbi ett fält med cirklar också.

Vi vandrade med guiden från Wooden henge som är äldre och faktiskt föregångaren till Stonehenge.

Han berättade att man på vintersolståndet först hade cermonier vid Woodenhenge och sedan vandrade ceremoni vägen till stone henge där man fortsatte med cermonier.

Den vandringen gjorde vi med och jösses när man kom vandrande på ceremoni vägen och helt plötsligt fick syn på Stonehenge.

Snacka om haksläpp.

Det tog verkligen andan ur en.

De blå stenarna som är innanför de stora anses vara de äldsta och de anses vara helande.

De stora stenblocken har formats som lego bitar med skålformationer respektive uthuggna förhöjningar så allt ska passa ihop och bli stadigt.

Vi fick berättat från vår guide att de byggde Stonehenge på samma vis som deras äldre woodenhenge var byggt.

Laurence sa att man numera trodde att wooden henge beträddes av människorna men Stonehenge skulle vara för de döda.

Nya idéer tillkommer väl dock hela tiden……

Oj nu blev det här långt.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
Upp till toppen
Annons: