Annons:
Etikettläkekonst
Läst 1203 ggr
Anco
2008-07-25 17:53

Ska vi nånsin lära oss??

Förr brändes häxor på bål
för något som människor inte förstod

Sedan brändes böcker på bål
då kunskapen spred rädsla

En tid rådde mörker och okunskap
sedan upplysning och förståelse

Nu en tid av dunkel och mörker
en tid av oförståelse och okunskap

Ska åter en gång bålen brinna
med böcker och kunskap som försvinna?

Har vi då ingenting lärt
först ut var religionen
nu är det mammon som styr

Var finns förståelsen att vi alla är olika
men ändå lika?

Vart har kunskapen om vår jord och
hennes resurser tagit vägen?

Varför är det helt plötsligt farligt
med örtkunskap och alternativa
behandlingar?

Att slippa kemiska preparat
att ta vara på det som finns naturligt

Ska vi någonsin lära oss av
historiens skamfläckar???

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
BranDuir
2008-07-25 18:05
#1

enda svaret  är desvärre…GIRIGHET…habegär och trångsynthet

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Lorelai
2008-07-25 18:08
#2

Jo då.. så sakteligen lär vi oss. Hav tillit. :)

blodtopp
2008-07-25 20:34
#3

"Vi lär av historien att vi inte lär av historien". Vet inte vem som sa det, men alldeles sant är det. Tragiskt =(
  Men jag känner ändå som #2, det kommer att vända. Det kommer nog bara ta lite lång tid.

lightseeker
2008-07-25 22:51
#4

Fin dikt Anco och mycket tänkvärt, också.

Om de andras farhågor, så kan jag bara hålla med, men ändå HOPPAS, om att folk någon gång skall, lära sig.

Jodrena
2008-07-27 04:51
#5

Jättefin dikt Anco :) Den kanske du skulle skicka till dem som verkar inom EU där saken diskuteras?

Om det vore så att människan var odödlig, kanske vi skulle lära oss av våra misstag och lärdomen skulle bestå. Men som det ju är, så försvinner vi och kunskapen med oss. Efter oss kommer de som återigen lär sig att förstå men däremellan råder också okunskapen. Därför återupprepas de här vågorna genom historien, enligt min filosofi.

En bok kan innehålla stor kunskap, men det är upp till läsaren att förstå och lära sig den. Här passar citatet som BranDuir skrev här i forumet för några dagar sedan:

"Bildning är en bra sak, men man bör komma ihåg emellanåt att ingenting som är värt att veta kan läras ut" (Oscar Wilde)

Ijin
2008-07-27 13:34
#6

Jag ser inget fel med Girighet eller Habegär… Så det kan man inte skylla på…

Annons:
Anco
2008-07-27 13:37
#7

#6 I detta fallet tror jag det är girigheten hos de multinationella företagen och de som bestämmer som menas. Inte girighet och habegär hos den enskilda individen.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Mimmi89
2009-02-09 12:00
#8

tyvärr är människor rädda för det dom inte förstår, och vi kommer nog aldrig förstå allt. man får väl hoppas att männskligheten en dag lär sig att tänka ett steg längre fastänn rädslan för det främmande och olikheterna finns där.

Sebastian
2009-02-09 22:00
#9

Det är girigheten och habegäret hos oss som gör att de företagen du talar om Anco kan fortleva.

Våra egna slutna ögon leder oss på villovägar, och när bindeln lättar och vi ser vad vi är en del av sluter många den igen och säger -Jag har inget ansvar i detta. I själva verket har vi alla en del i det som händer. I något led. I någon tid.

Vi kan sitta här som stora människor framför skärmarna och fördömma de som inte kan se. Eller så kan vi bryta mönster, klippa trådar och kapa rep människan knyter runt sig själv.

Mvh Sebastian

Anco
2009-02-09 22:16
#10

Ja Sebastian… det är ju så.

Ingen kan göra allt…. men alla kan göra något !

Alla kan vi se till att öppna våra ögon och även hjälpa till att öppna dem hos andra. hjälpa andra att bryta mönstren och bryta ny mark!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Bjornen
2009-03-14 08:55
#11

I Sverige som föregångsland måste allt regleras därför att vår tids människor anses inte kunna förstå och motstå tveksam marknadsföreing. Det är sant att vår tids människor har tappat mycket sunt förnuft därför att ingen behöver bry sig om att tänka när det är tänkt och klart förut. Ett stort problem är att vår tids mäniskor har tappat kontakten med naturen och det komplicerade samspelet.

Mycket kunskap har försvunnit och modern forskning hittar idag bevis på sådant som man i alla tider har vetat men den sista generationen har lyckats förtränga den kunskapen. Den kunskap som förvärvats under tusentals år försvinner med bara en generation. Många förteelser sker därför att det är det naturliga förloppet och var förr en självklarhet eftersom naturen fungerade så. Med olika kemikalier har vi lyckats ta bort de olika symtomen och då ser vi inte orsaken till olika problem. Det gäller för oss människor och naturen i övrigt. Exempelvis kan svåra lusangrepp uppstå på vissa växter som beror på att de är särskilt goda för lusen. Det beror i sin tur på ökad sockerhalt i växten som i sin tur beror på några "matsmältningsproblem" för växten som dåligt näringsflöde i växten eller torka som minskar växtens förmåga att reglera sockerhalten i växten.  

Mycket av den gamla kunskapn har jag kvar och ännu mer försöker jag hitta i olika gamla källor.

[NeferNefer]
2017-08-23 19:35
#12

Det här är så tänkvärt … Jag har reagerat över de kemiska preparat ("medicin") som vi ges för att ta bort symptom. Men orsaken är ju kvar såvida vi inte får/finner bot mot den! Den ger snart nya symptom, plus att de kemiska preparaten har bieffekter.

Sannerligen är det stora, multinationella företag som tjänar på det här.

Upp till toppen
Annons: