Annons:
Etikettandligt
Läst 4744 ggr
Bodvar
2008-11-27 17:07

Riktningarna och deras krafter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I alla magiskt-religiösa traditioner (ja, praktiskt taget i alla fall) tar man hänsyn till de fyra riktningarna, väster, norr, öster och söder. Olika traditioner förknippar de fyra riktningarna med olika företeelser och egenskaper. Till riktningarna hänförs element, årstider, gudomligheter och mycket mer.

När man börjar studera olika traditioner kan man ibland förbryllas över hur olika riktningarna uppfattas. Vad är egentligen sant, frågar man sig. Och sanningen är väl den att det finns ingenting som är absolut sant. Det är olika sätt att betrakta världen, var och en med sin giltighet. Vad som är av vikt, skulle jag vilja säga, är att man är konsekvent och håller sig till ett system som man arbetar med. Och det bör vara förankrat i den världsbild man har. Det ska alltså finnas en viss samstämmighet mellan vad riktningarna står för och systemet man arbetar med.

I vissa nyandliga kretsar tycks det finnas en uppfattning om att man ska göra "som man känner" och det kan väl vara bra på sitt sätt. Men viktigare, anser jag, är att arbeta på traditionellt vis. De som gått före oss har så att säga banat väg för oss och en ceremoni blir mycket kraftfullare om den görs i ett sammanhang. Det är också viktigt att man är konsekvent och använder ett system, och ett system som talar till en, som har en inneboende styrka och som är konsekvent.

Att vända sig till de fyra riktningarna samt ovan och nedan och att kalla in krafterna från dessa riktningar gör att man skapar ett magiskt rum, en helig plats. Genom att kalla på de fyra riktningarna placerar man sig i världens mitt, den plats där världsträdet växer och där öppningen mellan världarna finns. Man kan också skapa en magisk cirkel runt platsen för att på så sätt förstärka det heliga rummet. Dels gör cirkeln att inga främmande element eller krafter tränger in i ceremoniplatsen, men framförallt skapar man ett kärl i vilket den kraft man skapar kan nå full styrka, innan den släpps iväg för sitt syfte.

Ett system som jag varit involverad i är det som kallas Sötmedicin Soldansvägen. Där har man eld i öst, vatten i söder, jord i väster och luft i norr. Utifrån denna lära är det ett helt korrekt system.

Ett annat system är det som numera tycks vara det vanligaste i de västerländska traditionerna, den ceremoniella magin, wiccarörelsen och bland moderna druider. Anledningen till detta är den stora betydelse som Den Gyllene Gryningen har haft på utvecklingen av magin i väster. Gyllene Gryningen (Golden Dawn) grundades i slutet av 1800-talet och kom att få en oerhörd betydelse för många som intresserade sig för magi. Olika Golden Dawn-ordnar är verksamma än idag och dessvärre följer man en del av denna tradition, nämligen schismer och stridigheter. Det har förekommit olika rättegångar för att fastslå vem eller vilka som har rätt att kalla sig Golden Dawn och det första Golden Dawn föll snart samman av inre stridigheter.

Grundaren av wiccarörelsen, Gerald Gardner, lärde känna Aleister Crowley, en av de mer välkända, eller ökända, tidiga medlemmarna i Golden Dawn. Från honom hämtade han en hel del inspiration, bl.a. The Wiccan Rede, "An Harm Ye None, Do What Ye Will" som har sitt ursprung i Crowleys Law of Thelema, "Do what thou wilt shall be the whole of the law", som i sin tur har sitt ursprung hos Rabelais och Gargantua. Även hur elementen kopplas till riktningarna hämtade han därifrån.

I detta system, som säkert de flesta känner igen placeras vatten i väster, jord i norr, luft i öster och eld i söder. Detta har påverkat oerhört många sentida magiker och ceremoniutövare så pass att det för de flesta upplevs som det rätta.

Men det finns ett annat system som är mer rätt, eller i alla fall mer konsekvent. I detta system, som jag själv använt sedan början av 1980-talet, placeras jord i väster, vatten i norr, luft i öster och eld i söder. Här får vi då de båda motsatsparen jord-luft och eld-vatten mitt emot varandra på hjulet. Det finns också fyra egenskaper som kopplas till elementen, torrt, kallt, fuktigt och varmt. Dessa egenskaper placeras också ut i hjulet och bildar även de motsatspar mitt emot varandra, varmt-kallt och torrt-fuktigt.

De olika elementen har vardera två av dessa egenskaper. Jorden är torr och kall, vattnet är kallt och fuktigt, luften är fuktig och varm och elden är varm och torr. Se bifogad skiss. (Där anar vi också det som kallas cirkelns kvadratur, men det är en annan historia.) Detta hjul bildar en stark enhet och har en större skönhet än andra varianter av elementhjul. Därför anser jag detta vara det bästa systemet.

Sedan finns det som sagt en massa olika saker som kan relateras till de olika riktningarna och elementen. Nedan följer en kort lista över några sådana attribut. Jag har inte skrivit ner de olika attributen i någon speciell ordning, mer som jag för stunden kom på dem. Den uppmärksamme läsaren noterar även här en skillnad mellan detta system och andra. De vapen som är kopplade till luft och eld skiljer sig från det som de flesta säkert är vana vid. Här har vi spjutet som luftens vapen och svärdet som eldens, medan många anser att spjutet (eller staven) är eldens element och svärdet luftens. Så är det i de flesta tarotkortlekar även om det kommit en del på senare tid som har den mer korrekta kopplingen.

Detta härstammar också från Golden Dawn och har möjligen sin grund i en missuppfattning. Spjutet (eller staven, eller pilen för den delen) är ju gjort av trä och trä kan brinna, därav elementet eld. Men spjutet är ett luftens vapen, det slungas genom luften. Och svärdet, alla har väl hört talas om det flammande svärdet, och svärdet smides ju i eld. T.o.m. Golden Dawn har detta flammande svärd förekommande i sina ritualer. Ändå fick man för sig att det skulle kopplas till luft.

Väster: Jord, höst, afton, skymning, Mikael, gnomer, mineraler, Frigg, blått, nedanmåne, sköld.

Norr: Vatten, vinter, natt, mörker, Gabriel, undiner, växter, Freja, grönt, mörkmåne, bägare.

Öster: Luft, vår, morgon, gryning, Rafael, sylfer, djur, Oden, gult, nymåne, spjut.

Söder: Eld, sommar, dag, ljus, Uriel, salamandrar, människor, Tor, rött, fullmåne, svärd.

Annons:
Waara
2008-11-27 18:59
#1

Tack Bodvar! Mkt. intressant att läsa om elementhjulet, och tack för skissen!

BiGavia
2008-11-27 19:43
#2

Kan nog i stort ta till mej detta, men vad är unider??

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

SilvianLuna
2008-11-27 22:02
#3

Väldigt intressant, fick mig en rejäl tankeställare då jag är så van med den "typiska" elementhjulet.

Anco
2008-11-27 22:05
#4

Tackar också för en intressant artikel, fick mig att tänka i lite nya banor och fick mig att förstå elementen lite bättre.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

BiGavia
2008-11-27 22:28
#5

undiner= vattenväsen/andar

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bodvar
2008-11-27 22:40
#6

#5 Just det, du kom på det innan jag hann skriva nåt.

Näcken, Bäckahästen, älvorna som dansar över skogstjärnen är exempel på undiner.

Och kul att artikeln väcker tankar.

Annons:
BiGavia
2008-11-27 22:43
#7

Så, om jag förstår nu detta rätt så är älvor tillhörande alla element! Trodde de tillhörde växtriket som devor

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bodvar
2008-11-27 23:19
#8

Nja, kanske inte alla element. Älvorna, eller alverna kan snarare sägas ha del av både vattnets och luftens element. Ljusalverna i nordisk mytologi är luftens men även till viss del vattnets andar. De är i stor utsträckning kopplade till växterna och deras (och djurens och människornas) fruktsamhet.

"tillhörde växtriket som devor" Ja, nu använder jag inte namnet devor eftersom det är som jag ser det en new age-term lånat från sanskrit och som egentligen förlorat sin ursprungliga betydelse. Men visst, varför inte. Och de tillhör ju växtriket, och vattnet, båda finns ju i norr. Det hänger samman, eller hur?

Blodeuwedd
2008-11-27 23:33
#9

Tack Bodvar. Väldigt intressant läsning.. Ska spara ner det för att kunna läsa i lugn och ro.

Hm.. jag måste verkligen ha igång på min skrivare igen så jag kan skriva ut bra saker för att läsa på vanligt vis vid frukostbordet eller i gungstolen..

neina
2008-11-27 23:57
#10

Stort tack för upplysande, uppfriskande och tankeväckande läsning! Oj vad spännande! 

Har du utarbetat detta själv, eller hämtat inspiration eller tankar från någon tradition till detta? (inte för att det skulle validera eller kullkasta systemet i mina ögon! bara nyfiken)

Floreat!

Bodvar
2008-11-28 01:28
#11

Nej, jag har inte utarbetat detta själv. Det är ett gammalt system kanske mer använt i hermetiskt-alkemiska kretsar. Inom hermetismen och alkemin sysslar man mycket med elementen och deras egenskaper.

Ceremoniellt har jag använt detta system i snart trettio år, så om inte annat är det en tradition. Även olika grupper jag varit med i har använt detta system. Och sedan är det väl ett par tusen år gammalt.

neina
2008-11-28 01:31
#12

"ett par tusen år gammalt" vad baserar du det på? Det vore jättespännande att veta! 

Jag tror absolut att detta system har mycket kött på benen, det är inte därför jag frågar; jag är bara obotligt nyfiken :)

Tack än en gång!

Bodvar
2008-11-28 01:41
#13

neina, du kan börja med att kolla HÄR

Annons:
Airamya
2008-11-28 09:03
#14

Åh vad härligt att läsa! Det finns fler än jag som avviker från mönstret här i Norden :D

Jag använder mig inte riktigt av samma ordning som du dock, för mig ligger Luft i Norr, Eld i Öster, Jord i Söder och Vatten i Väster. Ett system som gör att det blir lätt förvirrande för mig när jag gör ceremonier ihop med andra, då får jag helt enkelt haka på dem så gott det går i det mer vedertagna systemet. Dessutom är det femte elementet (Akasha) väldigt viktigt för mig och det hoppas ofta över helt har jag märkt (inte alltid, men ofta).
Det du beskriver med kallt, fuktigt, torrt och varmt känner jag igen från min tradition också (jag följer Shakta Sadhana, en hinduisk tradition).

Inom Vedanta är detta dessutom hur människokroppen är uppbyggd och en grundsten inom AyurVeda.

Tack för inspirerande läsning!

Airamya
2008-11-28 09:25
#15

Ja, nu spinner mitt huvud på morgonkvisten…. Jag är ofta med i ceremonier där man använder elementen i helt andra riktningar än hur jag ser dem. Borde jag kanske undvika det? Jag kanske stör mer än jag tillför? Eller spelar det ingen roll så länge jag inte försöker föra in 'mitt system' i cirkeln?

Jag har alltid tänkt att det är så, att jag kan 'haka på' andras system för stunden, men nu när jag tänker på det så blir jag osäker. För det känns aldrig helt rätt, jag blir som sagt förvirrad, lyckas aldrig komma ihåg riktigt var de olika elemten ska vara i cirkeln (förutom vatten som då är på samma, det har jag lärt mig).

Hmmm… mer kaffe.

Alwyn
2008-11-28 14:17
#16

tack, intressant läsning. Jag använder wiccas placering av elementen…har svårt att se att något skulle va mer rätt eller fel än de andra, sålänge man vet varför man gör som man gör och det funkar bra.

aris-eile
2008-11-29 16:35
#17

Bodvar - En dag kommer jag kontakta dig personligen och då kommer vi nog ha en del att tala om… Du står på min good-list :D

Airamya
2008-11-29 17:11
#18

Ingen som har någon tanke runt min fråga?

Bodvar
2008-11-30 13:47
#19

Airamya, jag ser inget problem med att deltaga i ceremonier inom andra traditioner än den jag arbetar med. Man får väl då för stunden så att säga släppa lite på sin egen uppfattning och låta sig ta del av det rådande morfogenetiska fältet, eller gruppsjälen. Man kanske inte ska stå och försöka tänka "eld i söder, eld i söder" samtidigt som ceremoniledaren kallar in vatten i söder, utan låta sig flyta med.

aris-eile, du är välkommen. Men jag bävar inför att hamna på din bad-list…

Astraea
2008-12-01 18:32
#20

Intressant artikel. Själv placerar jag elementen enligt Sötmedicin. För mig hänger det lite samman med hur jag bor geografiskt.

Annons:
JesusdeSade
2008-12-02 00:29
#21

Bodvar, använder du alltid dessa riktningar? Även vid "klassiska" ritualer som tex LBRP?

Bodvar
2008-12-04 19:04
#22

#21 Ja.

[NeferNefer]
2016-04-03 11:14
#23

Mycket intressant. För mig faller det sig naturligt att associera norr med jord, eftersom jag även förknippar norr med anmödrar och anfäder - och således även Moder Jord som vi alla kommer från, och med Moder Jord även visdom.

Mandra
2016-04-03 17:49
#24

Den skiss som Bodvar satt upp är den korrekta i Norden (på andra platser är det annorlunda - på andra sidan jordklotet är det tvärtom t ex).
Det här är "lagar" som är skrivna av Naturen och Skapelsen -så för mig blir det alltid fel när människor kopplar sånt här personligt typ, "för mig", "enligt mig" osv.
Sorry NeferNefer, men det går inte bra alls.

[NeferNefer]
2016-04-03 19:04
#25

#24: Det är okej. Du är inte jag, och jag är inte du. 🙂För mig funkar det i alla fall, och det är det viktigaste för mig.

fridelfina
2016-04-03 19:22
#26

Bra artikel!

 
 

Mandra
2016-04-04 04:33
#27

Mm…och jag associerar solens uppgång med söder och dess nedgång med norr..och att tyngdkraften drar objekt upp i himlen, inte ner på jorden…för att jag är jag och du är du. Låter det bra?
Jag är inte alls lika tolerant som Bodvar på den här punkten…därför att det finns naturlagar även på "den andra sidan" och hålla sig till dem är det korrekta. Om man är osäker är det bara att fråga Moder Jord själv - det är vad jag har gjort (inte följt något system - men när jag frågat färdigt visade det sig stämma med det Bodvar säger).
Ja det kan nog "fungera" att göra på annat sätt - beror på vad man menar med "fungera". Att gå emot naturlagarna brukar i slutänden föra med sig sjukdom - även om det till synes funkar.
Det finns ingenting personligt, jag är jag och du är du i naturlagar - de bara ÄR!

Annons:
Mandra
2016-04-04 06:16
#28

Det finns någonting som kallas för Andens ståndpunkt inom De Parallella Kunskaperna. Det är detsamma som jag nu kallar för "naturlagar". Naturlagar existerar i både den fysiska världen och den andliga/på andra sidan - oberoende av vad du, jag eller någon tycker om det.
Så, t ex, virvlar vattnet ner åt ett håll ifrån badkaret ner i urtömningshålet på norra halvklotet och åt andra hållet på södra halvklotet - det är ingenting som jag eller någon annan kan göra något åt. Det bara ÄR så. Spelar ingen roll vad man assoccierar det till, det kommer lik förbannat virvla ner så.
Man kan ha en personlig aspekt och ett personligt förhållande till saker och ting på en nivå - men på den mest grundläggande nivån har allting som existerar fått sina egenskaper av Källan själv.
Så t ex kan man ha ett personligt förhållande till ett djur, till ett kraftdjur, en människa osv. Men i grunden är alla människor uppbyggda på samma sätt - de är av kött och det rinner blod i alla människors ådror. De är inte gjorda av jord och det rinner inte vatten i ådrorna.
Ett djur, ett kraftdjur och en människa har alla grundläggande egenskaper och funktioner (energier) som de fått av Källan (Den store anden, eller vad man vill kalla det). Utöver det kan där också finnas personliga kopplingar till dessa väsen - men det har ingenting att göra med vad de i grunden är. Deras Andes ståndpunkt.

För att andligt arbete ska fungera måste man bemöda sig om att hitta dess Andliga ståndpunkt/dess syfte/egenskaper enligt Skapelsen själv. 
Om man inte gör det blir det fel och i förlängningen blir man sjuk (man bryts ner).

Jag förstår inte varför det här är så "konstigt" på den andliga nivån. Ingen tycker att det är konstigt på den fysiska nivån. Nivåerna hänger ju ihop och det finns samstämmighet mellan dem. Saker och ting är inte på ett sätt i vår fysiska värld, bestämda av naturen - och på ett helt annat - helt och hållet godtyckligt sätt - i den andliga världen. Allting, i båda världarna, följer vissa bestämda lagar - även om dessa lagar skiljer sig något åt. Vilket beror på att de skiljer sig i densitet, inte på att den ena världen har lagar och den andra inte.

Magi-cat
2016-04-04 07:53
#29

#28 Det där med vattenvirvlandet i badkaret stämmer inte. Det är ett för litet system för att det ska fungera så.

I övrigt tycker jag inte man kan tala om "naturlagar" på det sätt du gör. Det är mer en tankeföreställning vi gör om hur det ickefysiska ter sig där vi kan använda symboler som jord, luft, vatten etc. Men hur man ser på det är förstås personligt eller beroende på tradition.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2016-04-04 08:19
#30

Vattenvirvlandet stämmer inte? Får du gärna förklara. :)

Mandra
2016-04-04 08:25
#31

Det stämde tydligen…badkaret är för litet. Men i princip spelar det ingen roll - för i större sammanhang snurrar det åt olika håll på norra respektive södra jordklotet, eller hur?

Det stämmer att de stora havsströmmarna och luften i lågtryck roterar åt olika håll, beroende på om de befinner sig norr eller söder om ekvatorn. Norr om ekvatorn rör sig till exempel vinden motsols runt ett lågtryck, medan den söder om ekvatorn rör sig medsols. Skillnaden beror på den så kallade corioliskraften, som är ett resultat av jordens rotation. Kraften ändrar riktning allt efter om man befinner sig på jordens norra eller södra halvklot.

[NeferNefer]
2016-04-04 08:25
#32

#27, 28: 🙂Du har rätt att tänka och tro precis vad du vill 👍

Magi-cat
2016-04-04 08:27
#33

#30 Ett badkar är, som jag skrev, ett för litet system för att det ska ha någon betydelse, utan åt vilket håll vattnet skruvar sig beror på andra faktorer än var på jorden man befinner sig. Dessutom kan vattnet ändra riktning, vilket du själv enkelt kan konstatera. 😎

Om du inte tror mig, kan du läsa t.ex. här: 

http://illvet.se/naturen/snurrar-vatten-at-andra-hallet-pa-sodra-halvklotet

Men nu kom vi kanske lite utanför det egentliga ämnet. 😃

#31 Missade ditt inlägg där!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2016-04-04 08:29
#34

Det "tycks" så himla mkt inom nyandligheten så hälften kunde räcka. Hur vore det att TA REDA PÅ saker och ting istället. Men jag skiter i vilket - jag är bara urless på allt vad andlighet heter.
Finns ingenting kvar av det som en gång var en mkt lovande, inspirerande och hoppingivande rörelse - nämligen new-age.
Är bara skit kvar av alltihop. Beroende på vad? Jo man ids inte för sitt liv lära sig någonting.
Som sagt - jag skiter i vilket. Har börjat släktforska istället. Betydligt lugnare bransch. Slipper man bli så himla upprörd hela tiden.

Annons:
[NeferNefer]
2016-04-04 08:31
#35

🙂

Magi-cat
2016-04-04 08:49
#36

#34 Men här på ett diskussionsforum kan vi ju hjälpas åt att ta reda på saker, tycker du inte det? 

All kunskap kommer väl till genom en strävan att vinna mer kunskap? 

Och ibland får vi nog finna oss i att se saker på olika sätt, särskilt beträffande det "andliga" som faller utanför det konkreta, påtagliga, fysiska.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2016-04-04 09:31
#37

Vore bra om det var någon som var intresserad av kunskap inom nyandligheten. Tyvärr uppfattar jag det inte så och har inte gjort det på åratal.

http://motennytidsalder.blogspot.se/

Mandra
2016-04-04 09:49
#38

För den som är intresserad då:

Naturens ordning och de 5 kriterierna

Följande berättelse finns att läsa i boken De Parallella Kunskaperna och Eldens Lära. Den berättar om de 5 kriterierna som måste uppfyllas om något ska vara naturligt och säkert. 
Raul Amon, bokens författare, var på ett litet seminarium om bland annat bioenergi och radiestesi. Här fick han frågan: Hur kan man skilja Kunskapen från okunskapen? Vilket också betyder; Hur kan man skilja på det naturliga och det onaturliga, på det nyttiga och skadliga?

På seminariet fanns också en man som hävdade att varje människa utvecklar ett personligt förhållande till pendeln och att därför signaler för ja och nej kan skifta från person till person. Den gängse uppfattningen alltså.

Raul Amon, som var av en annan uppfattning, tog pendeln ifrån honom och sa åt den; Rotera naturligt! Pendeln började då rotera moturs. Sen bad han fler personer försöka detsamma. Varje gång roterade den likadant - moturs! Det finns alltså en naturlig rotation för pendeln, som är oberoende av den som använder den. Och det är ingen slump att den roterar i samma riktning som jorden roterar runt sin axel.

Därefter undersökte de radiesteisten och fann att han led av en rubbning i tallkottkörteln. Denna rubbning hade uppkommit till följd av felaktig användning av pendeln. På grund av den här incidenten ställde sig Raul Amon med sällskap följande fråga: Hur ska man kunna skilja på vad som är rätt och fel i de esoteriska kunskaperna?

Som en uppenbarelse kom då insikten att varje andlig färdighet/övning bör undersökas utifrån fem stycken ståndpunkter. Där läran/färdigheten/övningen skulle visa sig vara säker ur alla dessa fem ståndpunkter. De fem ståndpunkterna är:

1) Andens ståndpunkt
2) Förnuftets ståndpunkt
3) Kroppens ståndpunkt
4) Omgivningens ståndpunkt
5) Utövarens ståndpunkt

Låt oss utifrån detta ta reda på vad radiesteisten gjorde för fel. Eftersom han var ordentligt utbildad i ämnet kan man säga att förnuftskriteriet var uppfyllt. Han lyckades också ibland förbättra hälsan hos de människor han tillämpade sina färdigheter på och därmed uppfylldes även kriterierna kroppen och omgivningen. Eftersom han inte kopplade samman tillståndet i sin epifys med det han sysslade med, verkade även utövarens ståndpunkt vara uppfylld. (Vet inte varför texten blir större här?) 

Men, hans pendel roterade i motsatt riktning i förhållande till den naturliga rotationen - Andens rotation. Hans pendel motsatte sig Anden!! Då första kriteriet inte var uppfyllt skedde en nedbrytning av utövarens kropp, vilket innebar att tredje och femte kriteriet inte heller uppfylldes. Att fortsätta med detta hade även blivit skadligt för omgivningen, så till sist skulle inte något kriterium komma att uppfyllas!

För att förstå det här ännu bättre måste vi ställa oss frågan; Vad är Andens ståndpunkt?

Enkelt uttryck skulle man kunna säga så här; Andens ståndpunkt är den som utgår ifrån de absoluta fakta som ställs upp av Naturen!

Med andra ord; Andens ståndpunkt är Naturens ståndpunkt/ordning!

Om man inte vill hålla på att fråga sig om något strider emot de fem kriterierna varje gång man ska undersöka något eller utföra någon "andlig teknik", så kan man lika ställa frågan: Vad är rätt enligt Naturen?

Allt som är rätt enligt Naturens uppbyggnad och ordning är också automatiskt rätt enligt de fem kriterierna. 

*********************************************************************

Och säg nu inte att "jag tror inte", "jag tycker inte" att man kan säga så. PROVA! Jag kan garantera att pendeln snurrar åt samma håll för alla om man ber den rotera naturligt! Därför att dessa lagar existerar!

vinden är min mor
2016-04-05 11:35
#39

Vilken bra och intressant tråd du letat fram Nefer!🌺

Läste den igår men kände att jag behövde fundera lite på den innan jag kommenterar den.

Det är intressant detta att vi gör lite olika och min spontana tanke till det är att när man hälsar riktningarna och lägger in olika element, guider, färger , gudar , gudinnor, årstider, tider på dygnet, olika andliga vägledare , och i mitt fall runor.

 finns de elementen och årstiderna mm i alla riktningar egentligen.

Min hälsnings ceremoni jag gör var morgon gör jag av kärlek och respekt till moder jord - som är ALLT detta.

men faktiskt så får Mandras svar mig att tänka lite bredare.

Jag tror kanske inte att det är skadligt att hälsa elementen åt en annan riktning än norm , men det kan säkert vara så att effekten blir en annan.

Tänker på detta att stämma blod till exempel.

Det duger ju inte med vilken ramsa som helst, utan det är exakt den nedärvda som gäller.

Det som ställer till det lite för oss här i Sverige som saknar samiskt vägledning eller förmånen att gå i lära på en plats där shamanismen existerat ända fram till nutid är ju att mycket kunskap gått förlorad.

Därför tycker jag att man gott kan vara lite ödmjuk över när man ser att någon har en lägre kunskap och kanske inte ens vandrat den shamanska vägen särskilt länge.

För mig är inte shamanism bara en livs tid av studerande och kunnande, det är framförallt en harmoni med moderjord.

Resten ger sig och moder jord delar med sig av den kunskap våra förfäder haft, allt finns i drömtiden-tillgängligt för alla som vill lyssna.

Undrar någon hur jag lärt mig hälsa riktningarna?

Jag fick lära mig att här i norden har vi 5 element.

Därför blir riktningarna så här;

Öster; luft, andlige vägledaren, upplysning, gryning, vår.

Söder; Eld, skyddsängel och ÄÄ uriel, insikt, sommar, dag

Väster; Vatten, kraftdjur, tacksamhet, höst och eftermiddag.

Norr;Is , kölden, natten , magin. anmödrar och anfädrar .

Ner; Jord, moder jord som föder mig var dag, den stora modern.

Upp; fader himlen och det stora mysteriet. mitt andliga jag.

Mitt centrum; Jag hälsar nornorna Urd, Skuld, Verdande och tackar dem för att de gav människorna tillgång till runorna, och jag ber dem hålla våra livstrådar försiktigt.

Tycker dock att skissen är väldigt bra iom att det stämmer med luftfukighet och känslan de olika årstiderna ger.

Försökte mig på att prova den imorse men det kändes lite som att skriva fint med vänster hand.

Det är väl alltid svårt att lära om.

En fråga denna tråd ger mig är hur det går till på de stora shaman träffar som förekommer ibland med shamaner från hela jorden, både norr och syd.

Vilket system till lämpas då?

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
2016-04-05 12:12
#40

Jo, men Vinden, angående din jämförelse med att stämma blod och det är den exakta nedärvda ramsan som gäller: jag tror att ramsorna är lite olika varandra. Så den jag har, den kanske inte är exakt lik andras. Men min har funkat när jag har testat den, och de andras funkar också.

Lite lustigt, förresten, att du har nästan samma system för riktningarna som jag. Ärkeänglarna tar jag sist. 👋

vinden är min mor
2016-04-05 12:26
#41

Ja det där med att stämma blod är ju en helt annan sak än riktningarna men jag kom ändå att tänka på det.

Det tillhör verkligen ett av de stora mysterierna.

Undrar hur många det var som  aldrig fick chansen att ge det vidare under häxbränningarna.

Det är en riktig gåva du har där Nefer.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
[NeferNefer]
2016-04-05 12:29
#42

Tack 🙂Jag har (tack och lov) bara fått tillfälle att prova det ett par gånger, men båda gångerna har det gått bra. Det är sannerligen ett av de stora mysterierna, hur allt hänger ihop ❤️

Alwyn
2016-04-05 13:25
#43

Jag har också följt denna tråd ett tag och tycker att den är väldigt intressant! Det är lustigt för mig inser jag nu, det här med riktningarna och elementen. Jag har aldrig reflekterat över det förut men:

Eftersom jag började min andliga resa som häxa lärde jag in och använde wiccas riktningar. De blev som en del av mig och det föll sig naturligt, sedan har det bara hängt med. Jag har aldrig haft anledning att ändra.

Vatten i väst
Eld i söder
Luft i öst
Jord i norr

När jag sedan gav mig in i shamanismens värld för drygt tio år sedan fortsatta jag med mina riktningar och har alltså alltid kallat in dem så när jag öppnat. Jag har ju även rest till väderstreckens väktare under trumresor och då stämde det. Jag har träffat många inom både shamanism och andra traditioner som använder samma riktningar som jag så när vi utfört resor eller ceremonier tillsammans har jag aldrig behövt byta. Jag menar inte att jag inte kan tänka mig att byta men det har liksom aldrig ens slagit mig in att det skulle behövas.  

En sak jag funderar på… jag fick lära mig i min utbildning om shamanism att Norr är medicin, läkekonst, örter etc. Jag har en lärare i medicin i Norr. För mig är detta väldigt starkt länkat till elementet jord vilket stämmer med mina riktningar men inte med Bodvars eller Vindens riktningar…vilket element och vilken riktning kopplat ni till medicin och läkekonst?

[NeferNefer]
2016-04-05 13:28
#44

Norr 🙂

Alwyn
2016-04-05 15:00
#45

NeferNefer Har vi ceremonierat tillsammans IRL någon gång? Vet inte vad du heter på riktigt och jag bodde ju i Stockholm för många år sedan :)

[NeferNefer]
2016-04-05 15:02
#46

Vet inte … det är inte omöjligt 🤔

Alwyn
2016-04-05 15:08
#47

Ja det är möjligt, jag höll i en del ceremonier där 🙂…men vi ska inte lämna tråd-ämnet mer så ursäkta för det!

[NeferNefer]
2016-04-05 15:33
#48

🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: