Annons:
Etikettnutidsfrågor
Läst 2661 ggr
BranDuir
8/6/09, 1:31 PM

Kranvatten

Lånar lite från Facebook….äntligen en vettig "cause" där!

Vi lever i ett land med klart, kallt och rent kranvatten, men ändå dricker svenskar 260 miljoner liter vatten på flaska varje år. Det kommer ofta från andra länder och transporteras långt.

# Sverige importerade förra året 180 000 000 liter, 350% mer än för fem år sedan. Samtidigt exporterar vi 30 000 000 liter vatten. Vi byter alltså vatten med varandra!

# Alla transporter innebär ett onödigt koldioxidutsläpp. Att inte köpa vatten på flaska är de lättaste sakerna för dig att påverka som konsument för att minska koldioxidutsläppen.

# För att producera varje 1 1/2 liters plastflaska går det åt ett snappsglas olja. Och för hela Sverige blir det nästan fem miljoner 1 1/2 litersflaskor med olja på ett år!

Flaskvattnet som svenskarna dricker under ett år ger utsläpp av koldioxid motsvarande:
* 8 500 oljeeldade villor
* 12 500 bilar
* 4 500 varv runt jorden med bil.

Drick kranvatten för helvete!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
Anco
8/6/09, 5:25 PM
#1

Helt klart ett vettigt cause…… håller fullständigt med dig!!!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Magi-cat
4/3/16, 8:06 AM
#2

🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
4/3/16, 9:20 AM
#3

👍Mitt kranvatten är både gott och nyttigt! 🌊

Magi-cat
4/3/16, 10:12 AM
#4

Ett bra kranvatten är verkligen något att vara tacksam för, varje dag.

Vi har också väldigt fint vatten. Välsmakande också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
9/28/16, 8:39 AM
#5

Men det finns faktiskt problem även med kranvatten.
Om flaskvatten är skadligt för miljön så kan kranvatten vara skadligt för dig själv.

Vet ni varför? :)

[NeferNefer]
9/28/16, 8:57 AM
#6

Nej, berätta 🤔🙂

Annons:
Mandra
9/28/16, 7:09 PM
#7

Ok. Så här är det. 
"Kranvatten är kemiskt rent 1) och drickbart, men det är ett dött vatten. När vattnet renas i vattenverken, så kastas vattenmolekylerna huller och buller. Sedan transporteras kanske vattnet genom gamla rör som avger tungmetaller som koppar, zink, mangan m fl. Dessutom tillsätts klor i vattnet."
Ivf nästan. Reningsverken testar bara vissa giftiga ämnen regelbundet, andra inte.

Förr drack människor rent källvatten - i källvatten är vattenmolekylerna i ordning, som de ska vara. Dessutom är det magnetiserat av Moder Jord. Magnetiseringen försvinner också i reningsverken.

När vattnet är magnetiserat och vattenmolekylerna i rätt naturlig ordning, gör det att vattnet kan sköta sina uppgifter bättre. Vattnets uppgifter är:
1) Att hjälpa till att forsla ut all näring ordentligt i kroppen.
2) Att få ut alla slaggprodukter så effektivt som möjligt.

Kranvatten är inte ok - det är inte magnetiserat och vattenmolekylerna ligger huller om buller. Det medför att kroppen inte kan ta upp näringen ordentligt och inte heller göra sig av med slaggprodukter effektivt. Kroppen blir försvagad av båda sakerna. :)

[NeferNefer]
9/28/16, 7:12 PM
#8

Det låter vettigt. Finns det något sätt att liva upp vattnet igen? Lägga i en citronskiva, exempelvis?

Tarotstollan
9/28/16, 9:29 PM
#9

Jag dricker mycket kranvatten men gillar faktiskt kolsyrat vatten bättre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mandra
9/28/16, 11:09 PM
#10

#9 En citronskiva återställer inte vattnet. Vad man kan göra är att magnetisera vattnet. Ev också rena det med någon form av reningsfilter.
Vi kokar och magnetiserar allt vårt dricksvatten.
Det började med att en av mina katter hade astma. Jag sprang på en kille som sålde grejor att magnetisera vatten med på en marknad för några år sedan.
På hans bord låg en skrift där det stod att man kunde bota en hel del sjukdomar genom att magnetisera sitt vatten (får man ju inte riktigt säga, men ändå). Bl a så stod det att man kunde bota astma (förbättra ivf).
Katten var väldigt risig då och hade väldigt många hostattacker per dag. Hon kunde inte leka eller springa utan att få en (hon var då 4 år tror jag).
Det var ju inte kranvatten som gjort henne sjuk - utan miljögifter i luften förstod jag senare.
Så jag var lite desperat och köpte en slags stav/pinne att magnetisera med.
Efter några månader (minns inte riktigt hur länge) så var hon 50% bättre (utan någon annan behandling).
Idag är hon helt bra - men tack vare annan alternativ behandling också.

Mandra
9/28/16, 11:15 PM
#11

Jag började ju använda det magnetiserade vattnet själv också - för att testa det. Det första det påverkade var mina leder.
Jag hade då reumatism i flera leder, bl a i stortålederna. Höger stortås led var så illa att jag bara hade ca 10% rörlighet i den. Min doktor hade föreslagit att jag skulle operera bort leden (det är svårt att gå med så stel tå). men jag gjorde inte det.
Efter att ha druckit magnetiserat vatten några månader hade jag ca 75% rörlighet i tån. Vilket jag har än idag.
Så det gör stor skillnad detta att vattnet är magnetiserat och vattenmolekylerna i ordning.
Skapelsen hittar ju inte på saker och ting utan orsak - så det finns orsaker till att Moder Jord magnetiserar naturligt källvatten (gjorde förr ivf). :)

Mandra
9/28/16, 11:18 PM
#12

När jag skrev "gjorde förr" så syftade jag på att hon inte gör det just nu i samma utsträckning. Så idag (i vår tid just nu) hjälper det inte ens att ha egen brunn eller dricka från naturlig källa.
Det här beror på att polerna håller på att byta plats (polskifte pågår). Vilket gör att jordens egen magnetism är mycket svagare än normalt. på vissa platser t o m obefintlig. Så just nu behöver man magnetisera allt vatten.

[NeferNefer]
9/29/16, 3:34 AM
#13

Hm, jag har faktiskt vissa problem med lederna … 🤔

Annons:
Mandra
9/29/16, 6:08 AM
#14

#13 Och, som sagt, det är egentligen inte kranvattnet i sig själv som gör en sjuk (om det inte finns gifter i förstås), utan det beror på att man inte får ut näringen i kroppen och inte får bort slaggprodukterna helt. Det försvagar kroppen, så att den lättare bli sjuk.
Ni vet, förr i tiden var det populärt att "dricka brunn", dvs åka på kurort och dricka rent källvatten. Säkert hjälpte det en hel del också. Man trodde att det berodde på att det var så mkt järn i sånt vatten. Men troligen var det så att det var vattnets magnetiska egenskaper som hjälpte. Järn är världens mest magnetiska ämne. :)

Magnetiseringen förbättrar allmäntillståndet helt enkelt, så att kroppen orkar bekämpa sjukdomar bättre. Så de flesta besvär går att förbättra med magneter. Jag använder magneter till en hel del annat också. T ex att läka skador och ta ner värk med. En bra magnet tar bort upp till svår/medelsvår värk utan problem (inte så svår värk som kräver morfin) och de läker skador mkt fortare än de skulle läka annars.
Väldigt bra alternativ till värktabletter. :)

Mandra
9/29/16, 6:11 AM
#15

För ca 15 år sedan fick jag så kallad tennisarmbåge, fast av musen, dvs musarm. Jag kunde knappt använda armen alls. Jag gick till en akupunktör och blev botad.
I våras fick jag samma problem igen. Nu kunde jag bota det själv med hjälp av magneter. Magneten ökar genomblödningen i muskler och senor och sånt, så att de läker bättre. :)

Mandra
9/29/16, 6:39 AM
#16

Försökte hitta en lista över vilka ämnen som testas vid en vattentäkt (där dricksvattnet tas ifrån) - men hittar ingen. Men jag vet att de missar flertalet.
I länken kan ni se tio giftigaste områdena i varje län.
Jag bor i Gävleborg i Söderhamns kommun.
Den listan ser ut så här:

Gävleborgs län

Fd Håstaholmens sågverk, Hudiksvall

Fd Robertsholmssågen, Hofors

Fd Stocka sågverk, Nordanstig

Fd Åsbyggeby sågverk, Gävle

Fd Silfors sågverk, Ovanåker

Fd Alfta ångsåg, Ovanåker

Frankssons såg, Ockelbo

Fd Iggesunds hårdkrom, Hudiksvall

Söderalaåsen (Ålsjöns vattentäkt), Söderhamn

Fd Strömsbruks sulfitfabrik, Nordanstig

Lägg märke till att en vattentäkt finns på listan!!! (Vi får dock inte vatten från den.) Numer är den någorlunda sanerad - men man ska banne mig inte ge sig fasen på att kranvatten inte kan innehålla både gifter och tungmetaller + läkemedelsrester, knark och allt möjligt annat. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16159276.ab

vinden är min mor
9/29/16, 7:37 AM
#17

Jag har ledproblem och använder alltid ett magnet hjärta på mitt ena skulderblad där jag har min värsta punkt och ett magnetarmband runt handleden.

på min senaste läkarkontroll tyckte de att jag  skulle använda en jätte stark medicin för lederna och sedan en annan för att magen skulle slås ut av den första medicinen.

När jag sa att jag använder magneter istället blev jag idiot förklarad.😃

Kanske det vore bra att köpa en magnet stav med att sätta i vattenkannan.

Bra tips Mandra!

☀️Mörker är bara brist på ljus

[NeferNefer]
9/29/16, 7:52 AM
#18

Var köper jag bra magnetstavar? Vad är det jag behöver veta inför köpet? 😊

Och vattenkannor förresten. Jag har några av plast, men det känns så ofräscht med tanke på allt som plast innehåller … sen har jag en av glas. Kanske ska använda den?

Mandra
9/29/16, 8:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#19

Det här med magneter är en hel vetenskap. Det ska vara rätt styrka (gauss), rätt pol (nord) och vanligt magnetfält. En del företag experimenterar med de här sakerna för att de inbillar sig att det blir bättre då. Det blir det INTE! Man kan t o m bli sjukare - speciellt när de fifflar med typen av magnetfält.

Jag kan skriva lite mer info sen. Måste åka och hjälpa morsan på fm.

Ja, glasflaska är bättre. Jag kokar allt vatten först och då häller jag vattnet i vattenkokaren, magnetiserar det (tar 10 sekunder) och förvarar det sedan i glaskannor.
Gör likadant med tevatten och gubben med sitt bryggkaffe, Det går alltså att magnetisera andra drycker också, t ex juice (kan ändra smaken lite på den).

Jag använder en sån här stav - se bild.  Finns med olika motiv. Och ett krafthjärta till skador och värk. Bild 2. Finns också med koppar på baksidan, Bild 3.

Mandra
9/29/16, 8:12 AM
#20

#17 Går inte att prata med läkare om, nej. Inte ens med min som normalt är ganska öppen för saker och ting. Han vet att jag är shamansk healer (men förmodligen tror han inte på det). Men magneter, icke. Har försökt. :)

Annons:
[NeferNefer]
9/29/16, 8:58 AM
#21

Tack för svaren, Mandra 👍Vilka märken är tillförlitliga?

Mandra
9/29/16, 11:28 PM
#22

Det här är vad man bör kräva av en bra magnetprodukt:

Korrekt gauss (styrka). Bör ligga mellan 200 och 3000. 1)
Att det är ett vanligt normalt magnetfält. 2) 
Norr pol. 3)
Bra material i. Rostfritt stål är bäst. Det håller längst och alla tål det (även metallallergiker).
Att magneterna har lång livslängd. 4)

I praktiken är det så att nästan inga företag som tillverkar och/eller säljer magnetprodukter kan svara på de här frågorna. Om de inte kan eller vill det - köp dem inte!

1) Man räknar INTE ihop antalet gauss per magnet. Så om man har 2000 gauss på varje magnet och har 10 magneter i t ex ett armband - så blir detta INTE 20.000 gauss, utan det är fortfarande bara 2000 gauss. (Bara säger det för en del företag hävdar att man gör det.  De hävdar också ibland att ju högre gauss desto bättre. Det är inte heller sant. Det bör inte ligga över 3000 gauss.

2) Ett sådant fält som bildas av en helt vanlig magnet - inget annat.

3) Inte sydpol och inte omväxlande nord- och sydpol.

4) Dåliga magneter laddar ur sig på några få år och magnetprodukten blir värdelös. Helst ska det vara neodym-magnet. Den laddar bara ur sig några tiondels % på 100 år.

Ok, så det är mkt man bör tänka på. Men alla företag som uppfyller dessa krav är bra. (Jag känner bara till ett. Återkommer till det.)

Mandra
9/29/16, 11:32 PM
#23

Nikken heter det företag som säljer mest magnetprodukter i Sverige.
De manipulerar väldigt mkt med magnetfälten.
Jag känner till ganska många personer som blivit sjuka av deras produkter. Undvik dem!

Det är också ett affiliatenätverk (pyramidförsäljning). Jag har inget emot affiliate-business rent generellt, men just det här har tämligen usla villkor för sina återförsäljare. Också ett skäl att undvika dem. :)

Mandra
9/29/16, 11:39 PM
#24

Det enda företag jag vet som uppfyller alla dessa krav jag skrev är detta:

https://www.magnetix-wellness.com/sv/

Det finns också svenska återförsäljare. Sök på nätet.

Min gubbe har sålt dessa produkter, men han har slutat pga tidsbrist. Jag tror att han fortfarande har möjlighet att ta hem. Kan fråga om någon är intresserad.
(Vi kan ha något kvar på lager, men inga vattenpinnar och inga krafthjärtan. Vi reade ut våra produkter i vintras.) Alltså, detta har ingenting att göra med att produkterna är dåliga - de är väldigt bra - utan berodde på att han inte hinner med.)

vinden är min mor
9/30/16, 7:09 AM
#25

#24Lustigt det är just det märket jag köpt ifrån.🥵

Men nu har du fått mig sugen på att köpa en magnetstav till vattnet med.😃

En riktigt bra bi effekt av magnetsmycken har varit att jag de senaste två åren inte fått en enda fästing på mig.

Därför tänkte jag faktiskt ändå köpa ett smycke till min hund inför nästa säsong. 🐶

☀️Mörker är bara brist på ljus

Mandra
9/30/16, 7:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har faktiskt ett halsbandssmycke till hund kvar. Har vi sålt ut med 65% rabatt om du är intresserad. :)
Kan ju lägga upp en liten tävling med något magnetsmycke som pris också. :)

Men jättebra info. Ska sätta på mina utekatter. Ivf den ena. Den andra får eksem av halsband.
Finns väldigt små magneter också som man sätter fast var som helst med ett litet klolås. Klolåset får man sätta dit själv tror jag. Eller vilken ring som helst som går att fästa i halsband eller sele.
Ser ut så som på bilden. Passar katter och väldigt små hundar. Halsbandssmyckena är för stora åt dem. :)

vinden är min mor
9/30/16, 7:23 AM
#27

jamen det är jag ju!

har katalogen framför mig och ser att det finns: sol, diamanttass ,tass, hjärta fyrklöver och tass i ring.

Vet du vilken ni har?

☀️Mörker är bara brist på ljus

Annons:
Mandra
9/30/16, 7:39 AM
#28

En annan sak som jag har förbättrat hos mig själv är blodsockervärde, kolesterolvärde och blodtrycket. Jag lider av något som kallas för "metabolt syndrom" - då är alla dessa värden förhöjda.
Har haft ett kolesterolvärde på över 9 (mätområdet slutar vid 8 tror jag). (Det är alldeles för högt för att hänga ihop med maten och går inte heller att sänka med kosten. Jag äter inte så dåligt.)
Åt två kolesterolmediciner förut men fick aldrig ner det mer än till typ 6-6,5 ivf.
Nu är det nere på 4 och jag har inte tagit någon medicin på 3-4 år.
Mitt blodsockervärde brukade ligga på 6-6,5 större delen av dygnet, men över 12-13 vissa tider. Har inte ätit någon medicin för det. Nu är värdet 4,5.
Blodtrycket är bättre, men jag måste fortfarande äta blodtryckssänkande.

De här värdena hänger ihop med en sjukdom som jag har som ligger i botten av alla andra besvär och som stressar mekanismen/kroppen något oerhört (har tyvärr inte funnit någon riktig bot på den än). :)

Mandra
9/30/16, 7:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#27 Det är sånt här läderhänge vi har - fast rött:
https://www.magnetix-wellness.com/sv/product/magneter-foer-djur/magnethalsbandssmycke/tier-halsbandschmuck-schwarz

Sen är det en hästsko, kanske utgått ur sortimentet. Tycks inte finnas på deras hemsida.

[NeferNefer]
9/30/16, 11:30 AM
#30

Oj, tack, Mandra, för all information!! Och tack för den spännande tävlingen, ska se om jag kan klura ihop några bra svar 👍

Tarotstollan
9/30/16, 1:03 PM
#31

Jag har ett magnetarmband som jag haft i många år, har ingen aning om varifrån jag köpt det.
Hur vet jag om det är ett bra eller dåligt magnetarmband då det inte finns någon stämpel eller annan märkning på det?
Hur vet man att det fungerar? Hur länge måste man ha på sig magneten innan man märker något och vad är det exakt jag skall märka?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mandra
9/30/16, 4:22 PM
#32

Det finns en del test du kan göra, men jag hittar inte det jag söker i hastigheten. Återkommer.

Mandra
10/1/16, 10:28 AM
#33

Du kan prova det här. Jag brukar göra två andra test, men hittar dem inte på YouTube längre. Det här funkar säkert också. Det är många som säger att de här testerna är bluff - men det är dom inte. :)

Prova gärna på någon annan än dig själv också.

https://www.youtube.com/watch?v=WD-7q38hKS0

Mandra
10/1/16, 10:38 AM
#34

Hittade ett annat. Det är tre test på det. Jag brukar göra nr 2 på folk. Funkar. :)
Det tar ganska lång tid att träna upp sin smidighet så mkt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=xoXZRI3FNlI

Annons:
Upp till toppen
Annons: