Övrigt Läst 2637 ggr

Fornnordiska namn

Olästa | Bevaka | Bokmärk

http://www.historiska.se/misc/gemensam/Nomina/nomina/?s=Sten

Vi är väl många som dras med fornnordiska namn.Mitt andranamn är Siv som enligt detta betyder brud.

Fast Siv med guldhåret passar ju bra och jag klipper ju aldrig mitt  hår.Kanske får jag passa mig för Loke.

Vad har ni för fornnordiska namn?Vad döper vi våra barn till?Är det inne nu med dessa namn?

min morfar var nog något av en tradionalist misstänker jag då barnen ofta fick gammal-nordiska namn.
Mor är nog den med det mest traditionsbundna: Gunborg.

Jag har nog varit sämre, men bär själv ett gudinnenamn, av den baltiska traditionen, det var mor som valde, trots att hon inte är balt.

hans knarr gick i kvav endast tre kommo av

står att läsa på en runsten från 1000-talet som Ragnhild rest

mitt namn är Ragnhild

Jag har inget fornordiskt namn dessvärre, men jag brukar skämta om att mitt namn (stina) är det som blir över när man tar bort det kristna ur Kristina :-) Namnet Kristina betyder den kristna, alltså borde stina vara den okristna/hedniska?

Däremot har jag ett fornordiskt namn på lager åt min förstfödde son som jag hoppas ska dimpa ner någon dag i framtiden. Har sedan jag var liten "vetat" att jag kommer få en pojke som ska heta Vidar. Det har jag förklarat för gubben min att det är bokat och slutdiskuterat ;-)

#2.Hej Merami.Javisst du heter ju Ragnhild.Det var inte dåligt.Det hade jag glömt.

Att dom hade moppe på den tiden!

Mitt första namn är Inga

Härledning

En fornsvensk kortform av namn som börjar på gudanamnet Ing som är ett annat namn för fruktbarhetsguden Frö.

Äldsta belägg i Sverige

Runinskrift, 1000-tal, ex. på sten i Eriksberg, Södermanland: Inga reste denna sten efter Olov, sin arvinge. Han österut, med stäven plöjde och i longobarders land han avled.

Jo då jag har fornordiskt namn.

Himla rolig sida Maximiljana

MVH Isnornin

#6.Har du isnorin.Vad spännande!Å så förtäljer du oss inte det.Du kan väl säga vad det betyder så får vi prova oss fram och gissa!

Longobarders land!Jag undrar var det kan ligga?

Langobarder (eller longobarder) var en germansk stam som, enligt egna sägner och hävder, kom från södra Skandinavien, något som emellertid inte kunnat beläggas. Nyare rön pekar på att den ursprungliga hemvisten snarare kan ha varit nordvästra Tyskland.
De utvandrade till Italien år 568, erövrade land och har givit namn till det som blev Lombardiet.

Tack Sebastian.Intressant värre.Jag har stor lust att fördjupa mig i vårt lands runstenar och dess berättelser.Tänk så intressant.

BiGavia, jag heter också Inga i förstanamn! Frö, är det samma som Frej? I såfall borde det väl i feminin form bli Freja?

Annars fick jag denna info om mitt tilltalsnamn:

Carina

Förekomst

Vanligt  

Härledning

Ett latinskt namn som är bildat av ordet carus som betyder kär.

Äldsta belägg i Sverige

1877

Historiska personer

Sankta Carina, katolskt helgon som levde på 200-talet.

Det betyder Björn hona

MVH Isnornin

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus